Traditioner

Ikväll lyssnar vi på julmusik, dricker glögg och gör Advent i vårt hus!
Det är härligt, men samtidigt lite konstigt, för hela min uppväxt och stora delar av mitt vuxna liv har vi gjort allt det här på lördagskvällen före Första Advent! Det är liksom inpräntat i min kropp och själ att det är så det ska vara…… Men så händer saker i livet och man blir tvungen att tänka om. Plötsligt blev inte tidpunkten det viktigaste utan själva traditionen och de människor som är förknippade med den! På lördagkväll är inte dottern hemma, men både för henne och för oss är det just att göra det tillsammans som är det viktiga! Alltså gör vi advent på en torsdagskväll i år! För att traditionen är viktig för oss!
Idag har jag grunnat en del på det här med traditioner….. Varför är de viktiga för många av oss?
Jag frågade dottern; för att de ger en känsla av trygghet, av att en del saker är likadana alltid oavsett hur livet i övrigt ser ut!
Klokt och sant! ❤ För mig är traditionerna också en länk bakåt och framåt!! Jag och min man har tagit med oss traditioner från när vi var små och gett dem vidare till våra barn, som troligtvis kommer att ge dem vidare till sina barn! Det värmer mig i hjärtat när vår 17-åring vill att vi gör advent idag för att hon inte är hemma på lördag, och när sonen med flickvän i veckan var och köpte adventssaker till sitt gemensamma hem! ❤
Nu är alla ljusstakar och stjärnor på plats! 🙂 Vi har sjunkit ner i varsin fåtölj med en mugg glögg och njuter av stillheten, ljusen och lugnet! Vi har tagit med oss våra gamla traditioner till vårt nya hus och skapar idag nya små traditioner inom traditionen! För våra "gamla" saker måste hitta nya platser i vårt nya, underbara hus, och på så sätt binds vi samman – huset och vi!

P.S. Jag måste visa er vår helt underbara adventsljusstake med en lite krubba med stall och kameler!! Den är gjord av en keramiker som heter Birgitta Gunnarsson som gör helt fantastiska och roliga vardagssaker med det lilla extra!!

IMG_3969-2.JPG

IMG_2314-2.JPG

Kommentera

