Att få vara en del av ett hus historia

Varje dag när jag närmar mig vårt hus så känner jag mig varm av tanken på att få bo här! Det är en häftig känsla att få bli en del av ett hus historia! Under 101 år har det hör huset i huvudsak haft en annan funktion än bostad och först de senaste två åren har det fått människor som vårdar och älskar det, inte bara sköter om det för att det finns behov av det!!
Detta huset byggdes 1911 och har varit skola fram till 1968! Många barn har fått alla eller en del av sina skolår just här! Hur såg deras liv ut? Vad fick de med sig av kunskap, av bekräftelse från vuxna, av bra eller dåliga kompisrelationer? Vad har just det här huset och det som hände här betytt för hundratals barn genom åren? Hur var det att vara lärare här och bo i lärarbostaden?
Tänk om dessa väggar hade kunnat berätta för oss!!
Just de frågorna kan vi inte få svar på, men vi hittar små ledtrådar till saker som hänt i huset, hur det har sett ut, hur man använt rummen! I den ena skolsalen, där vi snart ska göra kök/vardagsrum, hängde en klocka när vi flyttade in. När vi rev ner tretexskivorna så hittade vi ett ”avtryck” i tapeten där klockan en gång har hängt!
På en annan vägg står det skrivet på plankorna ett namn och datum från byggåret!
Andra sådana saker är upptäckten att det funnits ett dörrhål, en kakelugn, en upphöjning för katedern, en vägg som satts upp senare, panel under masoniten…..små spår av historia som vi får ta del av! Det är fantastiskt! 🙂 ❤

För min del finns det en stor risk att jag snöar in på historiska detaljer och byggnadsvård! Jag älskar att vi har dubbla fönsterrutor som inte är kopplade (original från 1911), som inte har en ena spik eller skruv i sig utan är sammanfogade med träplugg!!
Det skapar en oerhörd känsla av respekt! Respekt för huset, för dess historia och för de människor som en gång byggde detta underbara hus, utan att veta att det drygt 100 år senare skulle bli ett älskat hem för en galen och kärleksfull familj!!
Vi älskar vårt hus, och jag tror faktiskt att huset älskar oss!! 🙂

Var du än befinner dig så önskar jag dig en skön fredagskväll!! ❤

/Catharina

IMG_3972.JPG

IMG_3973.JPG

Kommentera

