Bereden väg…..för vad?

Första söndagen i Advent!!

IMG_0686.JPG
Som vanligt gick jag och hundarna längs ån på vår morgonrunda! Hög, klar luft, blå himmel och SOL!! Lite snö hade inte skadat, men man kan inte få allt här i livet! 🙂

Jag tror att de flesta av oss har en speciell känsla inför första advent. Vi sätter fram ljusbågar och hänger upp stjärnor, fixar lite extra med blommor och annat mys! För de flesta tror jag att grundkänslan är ljus, värme, gemenskap!
Men sedan händer det något!! Det är som om första advent var startskottet på ett lopp vi ska göra där det handlar om att försöka hinna så mycket som möjligt innan målet, dvs Julafton, är nått, och då är vi så slut att vi nästan somnar på målsnöret….!
Hur blev det så här? Är det verkligen så vi vill ha det?
Adventstiden finns till för att vara en förberedelsetid, men för vad? För julbak, lussetåg på dagis, julfest på jobbet, köpa julklappar, städa extra mycket, hinna ha glöggparty, köpa julgran, pyssla med barnen…..???

För drygt två år sen blev jag tvungen att börja tänka annorlunda vad gäller MÅSTEN! Numera finns det måstemåsten, dvs grundläggande saker som att äta, sova, ta hand om sig själv; typ sånt vi bör göra för att överleva.
Sen finns det måsten, dvs sånt vi BÖR göra för att livet ska funka; ta hand om våra barn, gå till jobbet, laga mat…
Och så finns det o-måsten!! Det är sånt som varken krävs för att överleva eller för att livet ska fungera!
Jag tillhörde dem som trodde att JAG var tvungen att göra en massa saker annars skulle livet stanna upp och ingenting fungera! Ända tills jag knappt inte kom ur sängen på sex månader….. Och livet fortsatte, familjen överlevde och saker och ting fungerade! Utan min inblandning!
Där och då skalades väldigt många saker bort från min måste-lista, och kvar blev sånt jag Måstemåste och sånt jag vill!

Så jag tänker att adventstiden får vara en förberedelsetid, fast mentalt!
En tid för eftertanke kring vad som är viktigt för just Dig!
En tid att prioritera det som är viktigt i livet – att vara tillsammans med dem vi älskar!
Att göra det vi Måstemåste, kanske något måste, men inte som ett krav utan för att vi vill det! Och strunta helt i alla o-måsten! Att huset inte är städat syns inte när det är mörkt och vi tänder ljus, att kakorna och maten är köpa istället för hembakta spelar ingen som helst roll om vi får äta det tillsammans med människor som betyder mycket för oss! På jobbet bör vi göra det vi ska, men varför göra mer just denna månaden?

Så jag önskar Dig en adventstid i eftertankens tecken! Låt den vara ett mål i sig själv! En tid att njuta av gemenskap, ljus och värme, av småstunder för Dig själv eller med dina älskade, en tid att fundera över vad du vill med ditt liv och vad som är viktigt!
Låt den här adventstiden innehålla många tillfällen att stanna upp och njuta av nuet! ❤

All kärlek till er alla!! <3<3<3
/Catharina

IMG_2989.JPG

IMG_3152.JPG

IMG_2323.JPG

Kommentera

