Ordkalender

Jag älskar ord!
Jag älskar att leka med ord, att analysera dem för att förstå dem på flera plan!
Jag älskar ord som väcker känslor!
Kanske är det därför jag älskar att skriva och att få dela det med er!! 🙂

Just nu är det adventskalendrar överallt! I affärer, på bloggar, i tidningar….. Tävla, köp billigare och allt vad det är!
Jag tänkte också ha en adventskalender – men inte med saker utan med ord!
Jag vill ge er ett ord varje dag fram till Julafton! Ord som betyder något speciellt för mig, ord som förmedlar känslor, ord som är viktiga, ord som vi kanske använder varje dag utan att tänka på vad de betyder för oss!
Natuligtvis är det mina tankar och känslor jag förmedlar, för vi tolkar och känner olika kring ord. Det beror på vad vi bär med oss i livets ryggsäck – vad vi har varit med om och vad vi förknippar med ett ord eller en känsla!

Jag hoppas få förmedla någon liten tanke och känsla till just Dig med dessa ord och mina tankar! ❤

TILLIT
Ett starkt ord! Att leva i tillit är underbart men otroligt svårt!
Att lita på att saker kommer att ordna sig, att vila i den vetskapen även om man inte har en aning om hur det ska gå till!
Om man har en tro så handlar det också om att våga tro och lita på att det finns någon eller något som är större än vi kan ana och förstå som vill vårt bästa!

Att leva i tillit är något som jag tror att de flesta av oss får öva på hela livet! Ibland går det bättre och ibland mindre bra!
Under många många år har jag levt med att vara steget före. För att kunna förutse och avvärja katastrofer i vårt liv! Det tog enormt mycket energi och oftast hände inte det jag oroade mig för…. Till slut blev jag tvungen att inse att det inte fungerar att leva så. Jag blev tvungen att bestämma mig för att ha tillit! Tillit till att det inte skulle hända något, och om det hände; ha tillit till att det löste sig när vi väl stod inför situationen!
Jag tror inte att jag är ensam om att leva så – beredd! Men när vi lär oss ha tillit till att vi faktiskt kommer att klara även svåra saker så kan vi släppa mycket av oro och sånt som tar energi! Att ha tillit är att vila i det som är just nu!

Inte enkelt, men värt att öva på, för jag är övertygad om att det ger oss kraft, istället för att ta kraft, när vi lever i tillit!

Kramar
/Catharina

IMG_1618.PNG

2 reaktioner på ”Ordkalender

Kommentera

