Tokord

Idag ska ni få ett ord som jag verkligen älskar! Dels för att det är rätt tokigt som ord, men också som företeelse! Ett ord som fungerat som ”väckarklocka” för mig många gånger!!

TOKSTRESS

Jag fick ordet tokstress på en föreläsning för många år sen! Jag hade aldrig hört det förr, det kanske ni har, men om inte, så är tokstress när man stressar upp sig över något som man definitivt inte kan påverka! Som t.ex. när man sitter i bilkön och stressar upp sig över att bilarna framför inte flyttar på sig, fast man vet att det är rött eller det är vägarbete framför!
Eller när man står i kassakön och blir helstressad över att inte komma framåt! Men inte rör sig kön snabbare för att jag står där och stressar!!
Eller när man ringer någon och den personen inte svarar….
Ja, det finns hur många exempel som helst! 🙂
Tokstressen hänger ofta inte ihop med att vi faktiskt har brått, utan att vi stressar upp oss över själva situationen!

Det enda tokstressen gör är att få alla tokdåliga system i kroppen att gå igång! Hjärtklappning, irritation, spända muskler, huvudvärk….
Sånt som hänger i långt efter att vi har lämnat situationen som vi tokstressade upp oss över! Och i slutänden har vi inte uppnått något annat än att bli just tokstressade, kanske för flera timmar framöver!!

För mig har själva ordet fungerat som ett alarm! När jag går igång så kommer jag att tänka på att jag TOKSTRESSAR – till ingen som helst nytta! Inte för att det är enkelt att låta bli, men övning ger färdighet, och bara det att vi blir medvetna om det gör att vi kan förändra vårt beteende!

Så nästa gång du kommer på dig själv med att tokstressa;
ta ett djupt andetag, andas ut långsamt och vila i att just här och nu kan du inte göra något annat än att vara i stunden och tänka på något positivt och härligt istället!
Det får mig osökt att tänka på ett annat ord…..!!
Men det tar vi en annan dag!! 🙂

Förresten – igår fick vi veta att snickarna som ska påbörja renoveringen av vårt hus, kommer imorgon…..eller på fredag…..troligtvis….!
Nåja, det är ju inget att stressa upp sig över! Vi har redan väntat i en och en halv månad, så den tokstressen släpper vi!! 😀

Njut av dagen och andas långsamt! 🙂 ❤ Kram Catharina ❤

IMG_2333.JPG

Här är en som aldrig tokstressar! 🙂

IMG_3090.JPG

En reaktion på ”Tokord

Kommentera

