Värme

Det var en frostnupen morgonrunda vi gick idag, jag och hundarna! På med vantar, mössa och tjockjacka! Jag älskar det! Älskar kylan och att få ”boa in” mig i min halsduk och dra ner mössan över öronen! Men då menar jag inte den typiska skånska/blekingska fuktiga, råa kylan. Nej, det ska vara några minusgrader, hög, klar, krispig luft! Och gärna snö!! 🙂

Men förutsättningen för min kärlek till kyla är också tillgången till
VÄRME!
Att komma upp på morgonen, eller in efter att ha varit ute i kylan, och få värma sig vid kakelugnen! Sitta i den goa värmen med en kopp kaffe, eller glögg, och njuta! Love it!! ❤

Men just idag tänker jag kanske inte i första hand på värme som konkret värme.
På min runda funderade jag över vad det är som gör att vi upplever en människa som en varm person….
Jag tänker att det är någon som visar sina medmänniskor empati och omtanke! Kanske skulle jag kunna använda ordet medmänsklighet istället för värme!

Idag känns ordet värme viktigare än någonsin! Vi lever i en värld och ett samhälle där vi pratar mycket om medmänsklighet, men jag upplever att istället för att världen/samhället blir en "varmare" plats med mer medmänsklighet så blir det en kallare plats med mer individuellt tänk och egofokus.
Av naturliga skäl har jag under många år levt nära och tillsammans med unga människor, både hemma och på jobbet. Att vara ung idag är att växa upp i ett samhälle där många måste slåss för sin plats, sin identitet, sin rätt att bli sedd och lyssnad på!
Det har natuligtvis aldrig varit enkelt att vara ung i samhället, men det har varit på olika sätt genom tiderna, och jag tror att vårt samhälle idag är kallare än vad det t.ex. var när jag var växte upp! Värmen människor emellan är inte självklar! Att stanna upp och se en annan människa är inte självklart. Inte ens om det är någon som helt uppenbart mår dåligt eller behöver hjälp. Vi sluter oss lätt i oss själva och vårt eget!
Ibland måste det vara så, för att man inte har ork och energi till mer, men vi vet ändå att en lite gnutta värme från en annan människa ger mer glädje, och kanske även mer ork och energi, än mycket annat! Att bli sedd! Att känna att någon bryr sig om hur du mår och hur du har det! Det är värme!

Vi vet ju allt detta! Men ändå tror jag att vi behöver tänka på det, påminnas om det! Aldrig tänka att ”det spelar ingen roll vad jag gör för det är så litet”!
Ingenting är för litet när det handlar om mänsklig värme och omtanke!
Ett sms, ett kort, ett leende, en liten blomma, en fika, att det står en smoothie i kylen när jag stiger upp på morgonen…. Det lilla lilla jag gör i vardagen, som verkar så obetydligt och oviktigt, kan vara det viktigaste under dagen för en annan människa!

Vårt samhälle, våra medmänniskor, våra barn och ungdomar – vi alla – behöver medmänsklig värme!!
Inte som ytterligare ett krav, utan för att jag ändå skulle ta en fika så vill du dela den med mig, eller när jag skickar ett sms så passar jag på att skicka ett till….till någon som behöver en omtanke!!
Och det bästa med en riktig kram är att när du ger den får du alltid en tillbaka!! 🙂 ❤

Önskar Dig en dag med värme och omtanke! ❤
Kram Catharina

IMG_2854.JPG

IMG_2194.JPG

IMG_3152.JPG

Lämna en kommentar