Närvaro

En gång i månaden har jag förmånen att göra något som får mig att landa i mig själv, hitta balans i min kropp och min själ – jag går på Basal Kroppskännedom!
Det handlar om att landa i min egen kropp, få ner andningen i magen, sänka axlarna, vara i min egen lodlinje! Vi har alla olika trix för oss med våra kroppar; dra upp axlarna, skjuta fram huvudet, svanka med ryggen, andas med bröstandning, hänga på höften….sånt som gör att kroppen kommer i obalans, och vi får ont lite här och där eller överallt!

I två år har jag gått på Basal Kroppskännedom, från början oftare och nu en gång i månaden. Sakta men säkert har min kropp hittat sin balans! Jag är definitivt inte färdig, men mycket har hänt på två år! Små, små förändringar som gör enorm skillnad i min kropp!
Egentligen handlar det om
NÄRVARO!

Precis som Mindfullness, som också handlar om att vara närvarande i oss själva, i nuet, i det som sker. Genom att träna upp medvetenheten om var jag befinner mig i mig själv, hur jag andas, hur det känns i kroppen när jag andas, så kan jag lära mig att vara närvarande i de situationer jag hamnar i – i vardagen och i livet i allmänhet!

Många gånger tycker vi nog att vi är närvarande i det som händer, men är vi verkligen där?
Det är mycket som tar vår uppmärksamhet….
Själv märker jag att ibland när J pratar med mig så tror jag att jag är närvarande, men egentligen är mina tankar någon annanstans! Antingen är jag distraherad av något jag själv tänker på, eller kollar jag kanske fb, eller läser en tidning med ”ett halvt öga”.
Vi tror nog ofta, i alla fall jag, att jag är mer simultan än jag är!!!
Att inte vara närvarande i sig själv och inte vara närvarande när någon vill ha vår uppmärksamhet gör oss splittrade och är egentligen ganska kränkande mot den som vill ha vår uppmärksamhet!
Vad är det som gör att vi tror att vi måste göra flera saker samtidigt?
Att vara närvarande i stunden, i det som händer just nu, gör att vi faktiskt upplever det som händer! Det gör vi inte om vi inte är där!

Innan jag blev sjuk i utmattningssyndrom försökte jag ständigt göra flera saker samtidigt, med resultatet att allt tog länge tid!
Idag kan jag inte göra flera saker samtidigt för det tillåter inte min hjärna, men jag är helt övertygad om att det inte tar längre tid att göra saker ”en sak i taget”! Då är jag närvarande, jag upplever det jag gör eller det som händer, fullt ut, och jag måste släppa det som har hänt tidigare eller ska hända sen! Här och nu!

Så nästa gång vardagen eller livet kör ihop sig; stanna upp, ta några djupa andetag och landa! Sen kan du gå vidare, mer närvarande i sig själv och i stunden! Det är okej att inte saker händer med detsamma! Det är okej att behöva stanna upp! Det är okej att säga som min man så klokt säger; ”det där behöver jag tänka på innan jag kan svara”!

Om du tycker att du verkligen inte hinner prioritera dig själv…..då ska du prova basal kroppskännedom eller Mindfullness! För det är när vi tycker att vi inte har tid som vi måste prioritera oss själva!! Först då kan vi vara närvarande i stunden, i livet och i oss själva!!

Kram Catharina

IMG_2147.JPG

IMG_2140.JPG

Kommentera

