Vila

Något som jag tror är en bristvara i vår tid är
VILA!
Jag tänker inte i första hand på vila som att sova, utan vila som att ladda våra batterier, att få ny energi, att få en mental, inre vila!

De flesta av oss har ständigt en massa ljud och händelser omkring oss; barn, TV, Spotify, människor, tvättmaskin, diskmaskin….
De flesta av oss är dessutom nästan ständigt ”uppkopplade” via mail i telefonen, Facebook, Instagram….
Vi utsätts hela tiden för intryck och ljud, både hemma och utanför hemmet, och jag som har en utmattad hjärna får ofta panik på allt detta som ständigt surrar runtomkring mig!
Jag tror inte att jag är ensam om att bli trött av det!

Visst är det viktigt att sova, men lika viktigt är det med den mentala vilan! Det hänger väldigt mycket ihop med det jag skrev igår om närvaro; att vara närvarande i sig själv är en förutsättning för att kunna vila mentalt, kunna få ny energi och ork!
Min sjukgymnast pratar om aktiv vila, dvs att hitta sånt som vi kan stanna upp i och hitta vår själsliga och mentala balans. Att aktivt känna efter var jag befinner mig i mig själv, att aktivt reflektera över hur jag mår, både i kroppen och själen! Det kan vara att sjunga i kör, meditera, gå i skogen, baka….vad som helst som du tycker om att göra och som skapar en stillhet i dig, som ger dig ett fokus i dig själv, som gör att du släpper alla ljud och intryck som ”stör” din hjärna!

Åter igen är det väl en sån sak som vi tycker att vi inte hinner med, som vi inte prioriterar! Ändå tror jag att vi alla vet att om vi tog oss tid till det så skulle vi må bättre, orka mer och känna oss mer till freds! Allt som behövs är att du ger dig själv 10 minuter/dag!! De minuterna finns om vi väljer det! Inte som ett krav – utan som en investering i dig själv! ❤

Var hittar du din VILA?

Ha en vilsam lördagkväll alla underbara läsare!! <3<3<3

Kram Catharina

IMG_2208.JPG

IMG_3892.JPG

IMG_2120.JPG

IMG_3103.JPG

Kommentera

