Andra söndagen i advent

Advent betyder ANKOMST!
Vi väntar på något som ska komma….
Vad är det vi väntar på?
Tja, advent och jul är ju en kristen tradition, och i kyrkan är advent en tid då vi väntar på, och förbereder oss för, julnatten då Gud blev människa och kom hit till jorden som ett litet barn i ett stall!
Om man inte firar jul av kristen tradition så är ändå adventstiden en tid för förberedelse! Förberedelse av det som ska komma – julhelgen med allt vad den innebär av praktiska ting, men främst av gemenskap och samvaro. Advent är, som jag skrivit om innan; en tid för reflektion och eftertanke kring vad som är viktigt i livet…..knäck, julklappar, julstädning eller relationer och gemenskap? Det materiella eller det emotionella?

Nu älskar jag som jag tidigare sagt att leka med ord!
Ankomst – Ankomma – komma an….
Plötsligt vänds ordet ankomst till precis det jag vill säga!!
Det kommer inte an på dig eller mig i fall det blir jul!!
Igår såg jag en reklam som använde meningen ”det blir jul i alla fall”!
Precis!! Det kommer inte an på oss i fall det blir jul eller inte, för julen kommer i alla fall!

Men det kommer an på oss vad vi gör av den! Vad är viktigt; det materiella eller det emotionella?
Det kommer an på oss att göra det vi mår bra av! Det kommer an på oss att bry oss om oss själva och varandra! Det kommer faktiskt an på oss att dela med oss av ”mjukvara”; omtanke och vänlighet! Att se varandra! Återigen är det inte det stora märkvärdiga som krävs, utan det lilla vardagliga!
Det kommer an på oss att ta emot ”mjukvara”! Att ta emot någon annans omtanke!

Idag har vi tänt det andra ljuset i våra adventsljusstakar!
För mig är varje ljus en påminnelse om att jag har en uppgift och ett ansvar att ge vidare ljus och värme till människor jag möter! Och att jag får ta emot ljus och värme från de människor som finns i mitt liv!

Jag vill dela med mig av en sång (en av de nyaste psalmerna) med svensk text av Ylva Eggehorn. ❤

"Tänd ljus, ett ljus ska brinna för hoppet på vår jord, den skimrande planeten, den stjärna där vi bor.
När några trotsar mörkret kan framtiden slå rot. Ett ljus är tänt för dagen, som vi ser fram emot.

Tänd ljus, två ljus ska skina, för kärlek och för tro, för dem som river muren och lägger ut en bro.
När fången får sin frihet och flyktingen ett hem, tänd ljus för dem som gråter, och de som tröstar dem."

Julens ankomst kommer inte an på dig eller mig, men det kommer an på oss att ta hand om oss själva och varandra! ❤ ❤ ❤

En något sen, men varm, önskan till dig om en skön Andra advent!

Kram Catharina

IMG_4048.JPG

Kommentera

