Hus och hem

Imorse drömde jag att någon störde allt jag gjorde genom att såga så att ljudet dränkte allt annat! När jag vaknade förstod jag varför….. Då hade snickarna börjat jobba där nere! 🙂
Det gör mig så himla glad att det äntligen händer grejer här så jag måste få skriva om vårt hus idag!!

Alltså får dagens ord bli
HEM!

Vi lämnade ett nyrenoverat hus för att flytta till den här gamla skolan från 1911! Ett underbart hus med oanade möjligheter där bara fantasin och ekonomin sätter gränser! Och fantasi har vi hur mycket som helst! 🙂

I vårt förra hus var känslan att vi ville göra färdigt! Det skulle vara färdigrenoverat. I detta huset inser man fort att färdiga blir vi aldrig! Det här är ett livsprojekt och en livsstil, och jag älskar det!

Jag läste någonstans att ”ett hus äger man inte, det förvaltar man”!
Fram tills vi flyttade hit har jag tänkt renovering…..men ju mer jag läser om att vårda gamla hus desto mer tänker jag på de orden och inser hur rätt det är! Vi ska inte renovera, vi får förvalta!
Huset har stått här i 103 år, så oavsett om vi bor här lång eller kort tid, så kommer vi ändå bara att vara en liten del i husets historia. Det skapar en sorts respekt i mig inför huset! Vi är ”gäster” här, och då måste vi förvalta och vårda huset på bästa sätt så länge vi har förmånen att få vara en del av dess historia! Det känns stort!! ❤

När vi flyttade in var ovanvåningen redan beboelig, med allt man behöver, så just nu bor vi där. Bottenvåningen är två hallar, en skolsal och en gympasal (där bommarna fortfarande finns kvar! 🙂 ) Där nere är nu snickarna och förvandlar skolsalen till kök/matrum/vardagsrum! Gympasalen ska bli två sovrum och ett bok- och musikrum!

Jag har alltid tyckt om vårt förra hus, men med detta huset är det ren kärlek!! ❤
Det är byggt med grova timmerväggar, trägolv, panel i taket och bröstpanel på väggarna, som man ofta hade i början av 1900-talet!
Stengrund som är en meter tjock, och gamla fina tegelpannor på taket. Kakelugnar och de mest underbara fönster man kan tänka sig!
Mycket av detta fina är dolt under masonit och tretex, plastmattor och fula färger från årtiondens renoveringar.

Vi ska försöka göra ett hem av ett hus som i 101 år varit skola och lokal för olika föreningar. Göra ett hem utan att göra våld på husets själ! Göra ett hem och ändå bevara skolkänslan!
Det är mycket jobb och många beslut! Tankar och planer som ska vändas och vridas flera varv! Men det är ju så himla roligt! Det är häftigt att ha ett hus och få skapa ett hem i det!

För det är stor skillnad på ett hus och ett hem! Självklart, kanske…. Men för oss blev det så tydligt under flytten. I två månader bodde vi i det gamla huset i veckorna och här i skolan under helgerna. Båda husen var möblerade och fullt beboeliga. Men inte i något av dem fanns det där lilla extra! I det gamla var allt nerpackat, och här var inget uppackat. Inga småsaker, inga tavlor, inga blommor och smålampor i fönstren….. Ja ni fattar! Känslan var så stark – vi hade två hus, men inget hem!! För ett hem är ett ställe där det syns spår av de som bor där! Det finns de där personliga sakerna som skapar känslan av ett hem!
Ibland ser eller kommer man till otroligt vackra hem! Med fantastiska möbler, stilrent, rent, inget "plock" som ligger framme….. Vackert, men opersonligt!
Vi är alla olika där, men för mig känns inte det som ett hem! Därför är jag så glad för vårt gamla skavda hus som har levt med så många människor och aktiviteter genom åren! För med våra saker, vårt "stök", våra personliga kännetecken, så är detta huset ett underbart hem! Och ännu mer "ett hem" kommer det att blir under de månaderna som ligger framför oss!

Så efter dessa tankar kring vårt hus och vårt hem vill jag säga att det där som ofta stressar mig och kanske några av er; att ha ett ”perfekt” hem, framför allt när man ska ha gäster, kanske inte är det viktigaste!
Det vi vill är väl att vi själva och människor som kommer till oss ska känna sig hemma i våra hem? Att vi och de trivs? Att vårt hem ska spegla dem vi är!?
Ett hem ska vara en plats där vi får vara tillsammans med människor vi tycker om, i ett hem som vi själva trivs i! ❤

All kärlek till er denna stormiga dag!! ❤
Kram Catharina

IMG_4081-2.JPG

Ni ska få lite bilder från vårt hus så som det ser ut nu! Efterhand som det går framåt lovar jag att uppdatera er!! 🙂

Från utsidan;

IMG_3580-0.JPG

IMG_3581-0.JPG

Skolsalen och gympasalen;

IMG_3927-0.JPG

IMG_3852-0.JPG

Kommentera

