Att vara eller inte vara…..

Äntligen fredag! 🙂
Ännu en vecka har rusat iväg, och jag undrar ofta hur tiden kan gå så fort! Veckan hinner bara börja, så är den slut! 🙂
Nu ser jag fram emot en helg med lite julbak och julemys med D och J.
Någon frågade mig om jag känner mig stressad inför julen, men vi har sedan några år tillbaka bara lutat oss tillbaka när jultåget sätter igång vid Första Advent, och åkt med! Vi gör det vi vill och känner för av julbak, julgodis och allt annat som händer inför julen! Inte för att vara präktigare än någon annan i det att vi inte stressar oss igenom advents- och jultiden, men vårt liv har sett ut så under ganska många år att det inte har funnits ork för en massa julstress. Och det positiva som kommit ut av det är att nu när livet lugnat ner sig en smula så kan vi bara fortsätta att glida genom adventstiden, njuta av den, göra det mysiga och skippa det andra!

Så här sitter jag på fredagsförmiddagen och njuter av ett tomt och stilla hus, av doften av hyacinterna som blandas med doften av nybryggt kaffe, och med en hund i knät! Njuter av tystnaden och ENSAMHETEN!

Det är en sån förmån att få vara ensam emellanåt! För mig är ensamheten en förutsättning för att fungera! Jag måste få de här stunderna för mig själv för att sedan kunna njuta av och glädjas över tiden tillsammans med familjen, med vännerna, på jobbet!

Under många år har vi haft, och har fortfarande ibland, huset fullt med ungdomar! Jag älskar det! Men det var tufft ibland när det inte fanns någon plats eller tid över för ensamheten! Att få vara bara med mig själv och samla tankar och känslor, tänka en tanke färdigt, låta min själ landa i mig!

Numera är det enklare, med ett barn som flyttat, och ett som rår sig själv för det mesta! Det blir färre kompisar som dräller in, sover över, äter middag…. Skönt på ett sätt, men ganska tomt på ett annat! ❤

Men det jag skulle komma till är det här med ensamhet….
Hur viktig jag tror att den är, inte bara för mig! Framför allt när vi har mycket omkring oss; jobb, vardag, små barn, släkt och vänner…. Det är mycket vi ska hinna och orka. Om vi inte tar tid till oss själva, om vi inte tar stunder för ensamhet, så orkar vi inte! Jag är av erfarenhet helt övertygad om att vi blir bättre föräldrar, partners, kompisar, om vi prioriterar oss själva regelbundet! En del har svårt för ensamhet, och det respekterar jag, men jag tror ändå att den är viktigt och att vi kanske behöver öva oss på att vara ensamma med oss själva ibland!

Nu pratar jag om den självvalda ensamheten! Sen har vi den ensamhet som vi inte själva har valt. Den som tär, som gör oss sårbara, utanför, ensamma…
I den ensamheten finns det ingenting stärkande, ingen vila, bara frustration och sorg.
Att vara ensam utan att önska det är svårt. En känsla av ensamhet behöver inte betyda att man faktiskt är ensam rent fysiskt, för man kan känna sig ensam bland andra människor, i en relation… Och kanske är det den svåraste ensamheten. Att vara ensam när man egentligen inte är det. Att inte nå fram till den eller de människor man har runtomkring sig.
Den ensamheten man inte själv valt behöver man nog hjälp att bryta. Gå i samtal, prata med någon vän, hitta ett sammanhang där man får känna sig sedd!

Så här i juletid blir det, i alla fall för mig, ännu tydligare med människors ensamhet. Vi som har familj, släkt och vänner samlas i våra hem och njuter av värme och gemenskap!
Det finns de som föredrar att fira julen och de andra helgerna ensam, och då är det härligt att få göra det! När man själv har valt….
Men jag tänker mycket på vad jag kan göra för dem som inte har valt en ensam jul… Kanske bjuda hem på fika, ringa och prata en stund, eller kanske helt enkelt bryta traditionen av familjens jul och även bjuda in någon som inte är familj, men som gärna skulle vilja få känna gemenskapen!

Julen är en härlig tid på många sätt, och det är underbart att få njuta av den tillsammans med människor vi tycker om att vara med!
Julen är också en tid då ensamhet och utanförskap blir väldigt väldigt tydlig…. Det gör ont i mig när jag tänker på dem som inte själva har fått välja. Jag hoppas att jag ska ta mig samman och göra något för någon som önskar och behöver det. Även om det är det lilla, så är det i alla fall en människa som får känna sig sedd och betydelsefull! För vi behöver alla känna att vi är betydelsefulla för någon!! ❤

För oss som får välja; prioritera dig själv en stund, helst varje dag, det räcker med ett par minuter om du inte känner att du kan ta mer! De minuterna kan betyda att du kan glädjas, orka och njuta av att vara tillsammans med dem du älskar!

Var rädda om er alla fina!! ❤ ❤ ❤
Och ni som bor i södra Sverige; håll er inne och mys i soffan medan stormen viner runt knutarna!! 🙂

Kram Catharina

IMG_4051.JPG

IMG_2261.JPG

IMG_2630.JPG

Kommentera

