Vara den du är

Hej alla fina! ❤
Jag hoppas att solen lyser på er också där ni är! Här hos oss strålar solen från en klarblå himmel och det är ljuvligt med ljuset efter alla dessa grå dagar!
Idag har vi dessutom tänt det tredje adventsljuset! Är det klokt? Om en och en halv vecka är det jul!!!!!! Helt galet om ni frågar mig! Jag är nog kvar i oktober nån gång, trots adventsfixande och julklappsköp! 🙂

Idag har vi min fina bror och min ännu finare brorsdotter här! En långpromenad till havet blev det, och nu ska tjejerna baka saffransbullar! Vi "gamlingar" hänger väl i soffan under tiden! 🙂

Jag har precis vilat en liten stund medan de andra var och handlade, och jag låg och tänkte på hur härligt det är med en lite småtokig familj, och att jag älskar att vi nog inte riktigt passar in i någon "normalmall"…… Vad nu normalt är…?
Men det som slog mig är att jag under en stor del av mitt liv har kämpat för att passa in, för att vara som alla andra. På olika sätt… Jag har nog alltid känt lite att jag inte har passat in, varit annorlunda, men inte kunnat sätta fingret på varför.

Men någonstans på vägen vände det! Kanske har det med självkänsla att göra; att komma underfund med att jag duger precis så som jag är! Jag behöver inte jobba på att bli någon annan, någon jag egentligen inte vill vara, men upplevde att jag förväntades vara!
Kanske har det också med ålder att göra! Kanske är det lättare att vara 48 år och gå sin egen väg, vara som jag vill, klä mig som jag vill…..osv, än att vara tonåring och göra det. I alla fall har det varit så för mig, och jag tror att det är så för ganska många!

Nånstans har jag kommit till den punkten, den insikten, att jag är jag och om någon inte trivs med det så ligger det inte hos mig! Livet är för kort för att jag ska bry mig om att passa in i andra människors förväntningar på vem jag ska vara och hur jag ska vara!
Det är så befriande att ha kommit dit! Det gör att jag kan vila i att lita på min egen magkänsla, min egen intuition när jag ska ta beslut, när jag måste göra val!
Det är fortfarande inte lätt, för det tar tid att bryta gamla mönster!
Att drabbas av utmattningssyndrom har hjälpt mig att landa i mig själv, att lyssna och lita mer på min kropp och min själ, och mindre på min egen präktighet och människors förväntningar!

Att bryta upp, flytta och möta nya människor hjälper också till att hitta förändring från det gamla! Att byta arbetsplats t.ex.; här vet ingen hur jag har brukat göra och fungera! Här kommer jag som den jag är idag! Med mina styrkor och svagheter, och folk får lära känna mig utifrån det! Otroligt befriande!
Idag är jag stolt över att kanske inte vara riktigt som alla andra! Idag kan jag glädjas över att jag är jag och struntar i om jag ”passar in” eller är ”normal”!
Att ta beslutet att bryta upp från vårt gamla hus, våra gamla rutiner, våra gamla jobb, kan ha varit det bästa beslutet på länge! 🙂 Trots att många tyckte att vi var lite smått galna…. eller kanske just därför! 😉

Jag hoppas att du har en fin tredje adventssöndag, och njuter av att du är du, för ingen annan är så bra på att vara just DU!! ❤

Kram Catharina

IMG_3457.JPG

IMG_2022.JPG

Kommentera

