Bara vanlig vardag

Jaha, så var det slut på helgen och en ny vecka börjar! Sista veckan innan julveckan!! Jag hoppas att du inte stressar ihjäl dig, utan njuter av var dag – av varje vardag, ända fram till jul, och vidare! 🙂
Det får mig osökt att tänka på det här med VARDAG….

Jag tycker att man ofta förknippar vardag med det som är tråkigt, vanligt, ordinärt….. Det som är likadant hela tiden. Och visst….vardagar är ju ganska lika för de flesta av oss; man stiger upp, äter frukost, går till jobbet, kommer hem, äter middag, gör nåt på kvällen och går och lägger sig….

Men jag tänker så här; om vi förutsätter att vardag är motsatsen till helg, så består ju våra liv till största delen av vardagar! Vi har fem vardagar varje vecka, och bara två helgdagar (bortsett från när det är storhelg förstås! Som i år när det är typ ”lördag hela veckan” eftersom juldagarna kommer på vardagar… 🙂 ) Men vi har alltså procentuellt väldigt många fler vardagar än helgdagar i våra liv!

Om nu helgen är då vi känner att vi sätter guldkant på tillvaron så är det väl bra! Alla behöver vi nog dagar som har det där ”lilla extra”; extra mysiga eller extra festliga! Och en del saker kräver ju extra fest, som födelsedagar, bröllop, dop, skolavslutningar…..ja, dagar som är utöver det vanliga!

Men är det bara jag som tycker att det blir så sorgligt tråkigt om det är så att de dagarna som är flest i vårt liv, vardagarna, ska vara något tråkigt och grått?
Varje dag är ju en dag av ditt liv!
Vi vet faktiskt inte hur många dagar vi får i livet, så egentligen ska varje dag – var dag – vara en särskild dag i mitt liv! Jag menar inte att vi ska fylla alla dagar med fest och tjosan, för då blir inte det något speciellt och utöver det vanliga. Nej, jag tänker mer att det är så viktigt att ta vara på varje dag, se det härliga och sköna i det vardagliga!
Njuta av att få stiga upp för det betyder att jag har en säng att sova i!
Glädjas åt att få duka fram frukost för det betyder att jag har mat att äta!
Känna tacksamhet över att jag får städa för det betyder att jag har ett hem!
Känna lyckan över att få möta människor som jag tycker om och trivs med, både hemma, på jobbet och i de vardagliga sysslorna!

Om vi bara skulle leva för helgdagarna så skulle livet kännas bra fattigt! Rikedomen är att vi har så många vanliga vardagar att njuta av och fylla med liv och med kärlek!! Med vardagligheter som att prata med en vän, pussa sin partner, krama sina barn, baka en kaka, göra något kul, köra bil, laga middag, jobba, klappa sin katt…..eller vad som helst som är vardag för dig!
Det är vardag, men det är inte betydelselöst, för det är ditt liv!
Det är vardag, men det måste inte vara tråkigt!

Så låt oss njuta av var dag – vardag som helg – och inse att det är de som är livet!! Ditt liv och mitt liv!! ❤

Önskar Dig en skön vanlig vardaglig måndagskväll!! 🙂 ❤

Kram Catharina

IMG_2633.JPG

IMG_2527.JPG

Jag måste bara få visa det underbara pepparkakshuset som J har gjort! (Det är inte riktig färdigt, så jag visar bara den sidan som är helt klar! 🙂 )
Kulleryds skola i pepparkaka!! ❤

IMG_4093.JPG

En reaktion på ”Bara vanlig vardag

  1. Kloka ord du delar!!! ”Var dag är en sällsam gåva, en skimrande möjlighet”… Det är viktigt att inte glömma det!

Kommentera

