Energikick för kropp och själ

Idag är en intensiv, fullspäckad och låååång dag! En definitivt o-bra dag för en utmattad hjärna! Men ibland blir det ju så, trots planering och gränssättning! Allt kan man inte styra, även om jag numera är av den åsikten att väldigt mycket går att styra genom att prioritera och sätta gränser!
Så den här dagen den får vara som den är, helt enkelt!

Det som är bra med den här dagen, är att det jag har varit tvungen att göra är bra för renoveringen av huset!! Och visst är det så att när man gör något som är roligt så orkar man mer!

Det kan ju vara på gott och ont….
Att göra saker vi tycker om att göra ger oss energi, skapar bra processer i kroppen, sänker stressnivån och får oss att må bra!
Att göra roliga, meningsfulla saker är nödvändigt för att vi ska känna mening med vårt liv, och med det vi gör!

Nackdelen med att orka mer när man gör saker man tycker om, kan vara att man inte känner när man har gått över gränsen för hur mycket man orkar…..
Låter det konstigt?
Jag tänker så här; jag har ett jobb som jag älskar! Med arbetsuppgifter som är meningsfulla, roliga, utmanande – allt jag kan önska av ett jobb! Det är underbart!
Men om man som jag, var/är en person som har lite svårt att säga nej, för att jag tycker att så många olika saker i mitt jobb är roliga eller meningsfulla, så är kalendern till slut så full att det inte finns plats för det allra viktigaste – återhämtning!!

För varje arbetsuppgift, eller varje sak vi gör i livet, kräver återhämtning eller ställtid! Tid att sammanfatta det jag just har gjort, och ställa om till det jag sedan ska göra!
Vi är alla olika, och har olika stort behov av ställtid och återhämtning, men jag är helt övertygad om att vi alla behöver ta oss den tiden!! För att må bra! För att ladda om, och ladda ny energi! Det kanske bara är att ta några minuter för sig själv, ta en paus, en promenad, en kopp kaffe…..det du behöver för att ”rensa hjärnan” och ta ny riktning inför nästa uppgift! Oavsett om det handlar om jobb eller andra saker i livet!

Tänk på ordet återhämtning; åter hämta – hämta tillbaka….
Vi behöver hämta tillbaka den energi vi ger ut!! Rätt logiskt egentligen, eller hur? 🙂

Den här dagen är inte slut än!
Jag ska strax ta mig några minuters återhämtning och vila, innan jag ska göra något som jag verkligen älskar!! Som ger så mycket energi, glädje, gemenskap och endorfiner att trots att jag varje vecka är supertrött innan, så är jag nästan lite hyper när vi åker hem – jag ska sjunga Gospel i vår fantastiska kör!!!
Och vet ni att det är bevisat att körsång är bra mot en massa saker; depression, utmattning, stress…. Det är helt enkelt medicin för både kropp och själ!! ❤ ❤ ❤

Så sjung!!! För glädjen, för energin, för gemenskapen, för livet!! 🙂 (och det finns körer för alla människor! Även för dig som tror att du inte kan sjunga!! 🙂 )

Jag önskar dig en go' kväll!
Nu ska jag sjunga mig trött och full av glädje! 🙂

Kram Catharina

IMG_0367-0.JPG

IMG_3886-0.JPG

Kommentera

