Ballonger och mod

Mod är inte frånvaro av rädsla.
Mod är att vara rädd och ändå göra det man är rädd för!”

En del saker måste man göra, även om man verkligen inte vill!

Sitter i cafeterian på sjukhuset efter en undersökning som jag verkligen inte ville göra! Men nu är den gjord och det känns sååå skönt! (Skönt också att resultatet av undersökningen var positivt! En sak jag kan släppa! 🙂 )

På vägen hit tänkte jag på hur jag hanterar sånt som jag måste göra men verkligen inte vill….
För några år sen oroade jag mig halvt fördärvad över såna saker! Sov inte, kunde inte tänka på annat, stress, ont i magen…..tusen uppslag på hur jag skulle kunna slingra mig ur! (Vilket jag sällan gjorde, slingrade mig ur alltså, eftersom jag var allt för ”präktig” för att göra det!)
Oftast visade det sig att det mesta av min oro och mina farhågor var helt obefogade! Sällan var det så farligt som jag inbillade mig, sällan hände det scenario som jag hade målat upp i mitt huvud! Alltså lade jag en massa energi på att oroa mig i i onödan för saker som aldrig hände!
Jag tror inte att jag är ensam om det här att på nåt sätt ha en ständig ”beredskap”, ligga steget före….!

En klok människa gav mig en bild som har hjälpt mig att släppa min ”katastrofberedskap”!
Hon sa ungefär så här:
”Om jag ber dig att hålla en ballong, så är den inte särskilt tung! Men eftersom du ständigt måste tänka på att inte tappa taget om ballongen så blir det oerhört jobbigt efter ett tag.
Men om jag sätter in en sockerkaka i ugnen och ber dig ta ut den när klockan ringer, så behöver du inte tänka på kakan, för du kommer att veta när det är dags att göra något!”

Det har hjälpt mig att se när jag faller in i ”beredskapsmönstret” igen! Jag kommer på mig själv ibland med att gå omkring och hålla i den där ballongen! Fast jag vet att jag varken kan eller behöver göra något förrän klockan ringer! 🙂

Så den bilden ger jag vidare till er som känner att ni behöver den! 🙂 ❤

Idag känner jag mig modig för att jag gjorde den här undersökningen, och stolt över att jag inte hade nån ballong med mig!!
Nu ska jag njuta av den här kvällen, och av middagen – för när man har varit fastande i 28 timmar så smakar allt som en lyxmiddag!! 🙂

Kramar till er från mig! ❤
Catharina

IMG_3524.JPG

IMG_3515.JPG

Kommentera

