Vardagsmirakel och förväntan

Godmorgon alla fina!! ❤

Jag är verkligen ingen morgonmänniska! Har aldrig varit, kommer troligtvis aldrig att bli!
Men vissa morgnar är jag glad att jag måste stiga upp i ottan!
Tja…..precis när jag stiger upp är jag väl inte så glad…..men sen! Därför att vissa stunder blir magiska!

Idag körde jag J till tåget kl 7. Det var fortfarande mörkt, men det var en sån där magisk blå gryning! Sån som man nästan bara ser på bild!
På himlen hängde den vackraste måne jag har sett på länge! En smal smal skära av ljus, men man kunde ana resten av månen som ett ljusare mörker mot den mörka himlen! Och det var så tydligt att ljuset kom av att månen belystes av den uppåtgående solen som fortfarande befann sig under horisonten! Alltihop var magiskt och nästan lite overkligt!

När jag kom hem tände jag eld i kakelugnen. Inte för att det var kallt utan för att det är så mysigt med eldens sken och knastret från veden! Jag satt där i mörkret och såg den upplysta fyrkanten där ljuset smög sig ut genom springorna i luckorna på kakelugnen, och började känna förväntan!!
En sån förväntan som jag kände när jag var liten, och julen närmade sig!
Inte direkt för att det är så juligt runtomkring, men det var något med morgonens magi som gav mig den där sköna känslan av förväntan! Snart är det jul!
Ljusen, värmen, mörkret utanför, elden som sprakade i kakelugnen, doften av hyacinter….
Små vardagliga saker, men när jag satt där i mörkret och tystnaden så blev de till små mirakel – som fortplantade sig i mig till en varm känsla av förväntan!

Jag tror att vi vuxna ofta glömmer bort, eller inte ger oss tid att se alla dessa vardagsmirakel som vi har omkring oss! Barnen är mycket bättre på det! Men vi tappar bort det i allt vi ska göra, eller tycker oss vara tvungna att göra…

Det är klart att vi inte alltid har möjlighet att ha en sådan morgon som min var idag! När man har småbarn, tonåringar, vardag, så finns sällan det lugnet omkring oss!
Jag har ju förmånen att ha kommit till den perioden i livet när jag oftast inte behöver tänka på någon annan än mig själv på mornarna, för de andra klarar sig själva! 🙂

Men oavsett var i livet vi befinner oss så behöver vi stanna upp för att kunna se de där vardagsmiraklen, för att ge oss själva möjlighet att känna förväntan! För visst är det ibland så att vägen fram till något är halva upplevelsen! Att planera semestern är en del av själva semestern, att förbereda festen är en del av det roliga som ska komma! Att känna förväntan är att ”vänta före”,
för-väntan, och det får vi inte glömma att njuta av! Vi behöver lära oss av barnen som har så mycket lättare att vara i sina känslor!

Efter den här magiska morgonen fick jag sån ”julfeeling” att i helgen ska det göras jul i det här huset! Det har vi aldrig gjort förrän Lillejulafton (eller tidigast dagen före om vi skulle ha gäster på Lillejul…) men den här julen är inte lik någon annan jul i vårt liv, så varför inte bryta även det mönstret, skapa lite nya traditioner och njuta av förväntan inför julfiradet!

Jag hoppas att Du också känner lite förväntan och njuter av det fina och härliga som är redan nu!
Om inte annat så önskar jag Dig att också Du ska få uppleva små mirakel i vardagen!! Om Du öppnar Ditt hjärta och Ditt sinne för dem så finns de där! ❤ ❤ ❤

Önskar er alla en fin, förväntansfull fredag! 🙂 ❤

Kram Catharina

IMG_4130.JPG

IMG_4132.JPG

Kommentera

