Stenar och julgodis

Snart kväll på fjärde advent!
Vi började dagen med att hämta ett par av J’s kompisar som kom med tåget, och sen tog D, jag och alla hundarna en låååång promenad i vårvädret! 😉
Nu är det häftigt att gå längs ån för det är så mycket vatten att den svämmar över alla bredder, och har ordentlig fart på sin väg mot havet!
Ån är en av mina favoritplatser! Den förändras ständigt beroende på årstid och väder, precis som livet ständigt förändras! Ån är en fantastiskt bild för livet och för oss människor!

IMG_4162-0.JPG

Jag tänker ofta på att ån är så stilla på vissa ställen och på andra är det fors och virvlar i vattnet. Jag vet ju att ån är full av liv och rörelse överallt, men på en del ställen syns det inget av det på ytan.

Precis som med oss! Vi är snabba att döma varandra efter det vi ser, men vi vet ingenting om vad som pågår under ytan! Det andra ser är det vi väljer att visa! Det vi inte visar är för privat, gör för ont eller gör oss för sårbara.
Ibland skymtar det fram, som när en sten precis under ytan syns för att den får ån att ändra riktning och fart, ger virvlar och fors på vattnet! Men det är ändå det lilla av allt det som finns där under!
Jag tänker ofta på hur mycket vi formas av det vi bär med oss, av det vi har under ytan! Det som gör att vi är de vi är! Som aldrig syns, men som gör att andra bedömer – eller dömer oss – utifrån det som syns på ytan!

Jag tänker på det ibland när jag möter människor – att jag inte vet varför hon/han är just den hon/han är! Jag kan inte se mer än det du väljer att visa mig!
På samma sätt som ingen vet vad jag har under min yta, eftersom också jag väljer vad jag visar när jag möter människor. Inte för att göra en falsk bild, utan kanske för att skydda mig själv, eller för att jag inte orkar eller vill visa mer!

Det försöker jag bära med mig i de möten jag har! Att respektera att jag inte vet vad du har med dig, att du visar det du vill och orkar visa, och att mötas med den vetskapen i tankarna! Respekt för varandras ”stenar” i livet!

Med det vill jag önska Dig en skön söndagkväll med mycket ljus och värme! ❤
Kanske lite glögg och julpyssel också! 🙂

Förresten måste jag bara säga…. Fattar ni hur praktiskt det är att ha två kök?! 😀
Eftersom den här ovanvåningen har varit två lägenheter tidigare så har vi två kök, varav det ena ska bli tvättstuga framåt våren. Men just idag är J och hennes kompisar i det ena och gör julgodis och vi i det andra – och gör julgodis!! Rena julgodisfabriken har vi här idag!! 🙂

Och så gör vi julskinkan också…..så kvällen måste ju avslutas traditionsenligt med en hembakt vörtmacka med skinka!!! Mmmmm!! ❤

Kram Catharina

Kolakokning på gång! 🙂

IMG_4163.JPG

IMG_4164.JPG

Kommentera

