Familjemiddag med julsmaker

Idag blir det familjemiddag hos oss! Inget avancerat, det är våra föräldrar och min bror som kommer! Men eftersom vår familj är en av dessa ”moderna storfamiljer” så blir vi några stycken! Dvs mina föräldrar är skilda och omgifta, och våra barn har också skilda föräldrar som är omgifta.
Så när vi firar någon av barnen så är det väldigt mycket familj bara på föräldrar och morföräldrar! 🙂

En del tycker kanske att det är konstigt att man kan ha det så, men för oss funkar det – barnens pappa och hans fru har inga problem med att träffa mig och D, och mina föräldrar med respektive har det likadant! Kanske konstigt, men väldigt väldigt skönt och praktiskt eftersom vi sällan behöver ha dubbelt av kalas och andra högtider!

Dessutom har barnen under sin uppväxt, och fortfarande, många vuxna omkring sig som älskar dem och bryr sig om dem! Och för mig är det absolut det viktigaste! Att barnen mår bra och känner sig älskade, vart de än är!

Detta är ju ett oerhört svårt och känsligt område, och jag vet egentligen inte hur det kommer sig att vi har fått det att fungera, i flera familjeled, men kanske är vi sjukt dåliga på att vara osams i vår familj! 🙂
Och visst……vi har jobbat på det en del också! För det är så otroligt jobbigt, och tar så mycket energi, att gå omkring och vara arg och bitter! Jag orkar inte det! Det har tagit mycket energi att jobba på att förlåta, på att försonas, på att lägga saker bakom mig, men det har tagit väldigt mycket mindre energi än att gå omkring och vara arg och bitter!

Jag lägger verkligen inga värderingar på hur andra har det, vi har alla vårt bagage att bära på som gör att saker är som de är! Men för min egen del, och för barnens skull, är jag otroligt tacksam över att vi har fått det att fungera som det gör!

Det här blev ganska personligt, men jag tror att många går och bär på de här erfarenheterna och känslorna. Känslor som inte alltid är lätta att veta hur man ska hantera….. Känslor som jag tror att vi kan behöva hjälp med att bearbeta för att kunna gå vidare utan att det ska ta en massa energi!

Ja, detta blev dagens funderingar utifrån vår familjemiddag! 🙂
Nu ska jag förbereda färdigt tills alla mammor, pappor och bonusföräldrar kommer! ❤
Idag kör vi en sista omgång av julsmaker på maten; först glögg med tilltugg, sen glöggmarinerad kyckling till middag, och saffranspannacotta till efterätt! Mums!! Men sen är vi nog färdiga med julens smaker – bortsett från glöggen då!!!
(D hade kunnat dricka glögg året runt, men vissa traditioner måste man ju ändå hålla på 😉 )

Ha en härlig söndag alla fina, så ses vi imorgon! ❤

Kram Catharina

IMG_4232.JPG

Lite mörk choklad och björnbär på pannacottan innan servering så blir det perfekt!

IMG_4235.JPG

Kommentera

