Lycka är att äga ett hus med själ

IMG_4321.JPG

IMG_4320.JPG
Utsikten från vårt kök!

Det blev en sen kväll hos fina vänner igår! God mat, skratt, småbarnsmys, samtal om stort och smått…. En skön kväll hos sådana vänner där man inte måste vara på topp, utan kan komma och får vara i precis den fas man är! Skönt, avkopplande och helt underbart! ❤

Den sena kvällen gör att jag är rätt seg idag, och även om jag tycker att jag borde städa, så drar fåtöljen mer än dammsugaren….. 🙂

D är överlycklig för att den som satte av pelletspallarna igår satte dem precis utanför källardörren så att han bara kan "kasta in" säckarna i källaren istället för att behöva bära dem 50 meter! Eller…..kasta och kasta…. Man kastar förstås inte in 3 ton pellets….! 😀 Men han är där nere och lastar in i alla fall!

Själv sitter jag och läser Lantliv och känner mer och mer hur mycket jag älskar det här huset som är vårt hem!
Dess gamla själ, de gamla golven, trappstegen som nötts av många många fötter genom åren! Krokarna i hallen där barnen har hängt sina kläder, fönstren som är gigantstora och än så länge lite dragiga (på sina ställen mycket dragiga!), men som släpper in så mycket dagsljus man kan önska genom det gamla vackra glaset som gör omvärlden där ute lite suddig!

Det var verkligen inte kärlek vid första ögonkastet första gången vi var här! Det som mötte oss var tretex, masonit, en grönmålad gympasal och en blåmålad skolsal, spindelväv, smutsiga fönster, en flagnande fasad på framsidan…. Det kändes stort som en arena, och jag tänkte att ”här kan man ju aldrig bo!”
Men vid nästa besök hade drömmarna och planerna börjat ta form i våra huvuden, och här sitter vi nu! På väg att få förverkliga dem! ❤

Många ställde sig undrande, kritiska….
"Vad ska ni med all plats? Barnen är stora och snart är ni bara två!"
"Vad ska ni använda ovanvåningen till när ni har gjort boende där nere?"
"Då ska ni väl hyra ut?"

Svaret var då, och svaret är nu;
Vi vet inte!
Vi vet inte riktigt hur vi ska använda all plats, men vi vet att de här 370 kvm inte alls känns lika oöverskådliga idag som innan vi flyttade in!
Vi vet att vi kommer att bo i hela huset – fast vi så småningom bara kommer att vara två! Det känns verkligen inte som ett problem!

Jag tror att huset och framtiden kommer att visa oss vägen!
Vi kommer att veta efterhand hur vi vill ha det, hur det är meningen att vi ska förvalta det här fantastiska huset!
Vi får kanske skaffa fler hundar (då flyttar D 😉 ), eller fortsätta vara andrum och landningsplats för barn, ungdomar, vänner, familj….som behöver en plats där man får andas och bara vara! 🙂
Det återstår att se, och det är så himla spännande att inte riktigt veta utan låta det få komma när det kommer!
Att leva med det här huset är lite som att resa, man vet inte riktigt vad som kommer runt nästa vägkrök, men det känns härligt och spännande och fyller mig med förväntan!

Men där vi befinner oss just nu ska jag fortsätta drömma, planera, måla, fixa och älska vår hus! Mitt andrum, min landningsplats, som jag, och resten av familjen, så väl behöver i denna värld som utsätter oss alla för så mycket stress, press och oro!
Huset är vår bubbla av lugn och harmoni!

Så nu återgår jag till min tidning en stund…..så får vi se sen om jag ska vara nåt ambitiös idag!!
Jag har världens snällaste man, så han säger: "bry dig inte om det! Koppla av istället!" Risken är att inget blir gjort när han säger så! 😉

Förresten så är ju ovanvåningen, som jag tidigare skrivit, renoverad och jättefin! Så vi bor inte i tretex, masonit, isolering och renoveringsröra!
Vi har t.ex ett fint kök, som visserligen inte är vår stil, och som definitivt inte matchar husets tidsepok, men det är snyggt och fräscht! Ni får lite bilder av det!

Njut av trettondagen och unna dig att göra något du vill och tycker om!! ❤

Kramar Catharina

IMG_4281.JPG

IMG_4282.JPG

Om man inte har tillräckligt med plats så får bokhyllan bli skafferi!

IMG_4318.JPG

2 reaktioner på ”Lycka är att äga ett hus med själ

Kommentera

