Vi har alla ett val…..

IMG_1611.JPG

Telefonen ligger på laddning i det gamla köket. Jag brukar hämta den på vägen från sovrummet till köket, och kollar Facebook för att uppdatera mig i det som händer i min lilla världsbubbla. Ibland är det bara den lilla världens nyheter som når mig där, andra dagar når också den stora världens nyheter in! Idag var en sådan dag…..

Ett av de första inläggen som kommer upp handlar om terrorattacken i Paris. Tolv människor döda i en sprängning mot en tidningsredaktion….. För att det de skriver inte passar alla människor…. Men vad gör det, tänker jag förvirrat när jag läser?

Jag känner hur mitt hjärta slår och det knyter sig i magen. Av ilska, av rädsla, av sorg över hur den här världen fungerar. Över hur respekten för ett människoliv inte betyder något. Över att de som inte tycker likadant tycker sig ha rätt att bränna och mörda.
En tidningsredaktion i Paris, moskéer i Sverige…..

Björn Wiberg i DN skriver bl.a. ”Distinktionen förtjänar att göras återigen: en människa kan bli kränkt och sårad. En religion kan aldrig bli det.”

Religionen har i alla tider använts som sköld och vapen, som skäl och ursäkt för krig, mord, för att skada andra människor, för att ödelägga och sabotera! Men det är min fasta övertygelse, oavsett vilken religion det handlar om, oavsett tro, att det handlar aldrig om religionen! Det handlar aldrig om den Gud man tror på! Det handlar alltid om människans vilja att styra, att få makt, att förtrycka, att vinna mark! Det handlar alltid om människans åsikter och känslor! För en religion kan aldrig bli kränkt eller sårad!

Jag läser inläggen om Paris den här morgonen, och tänker att detta händer varje dag, på många platser i världen, hela tiden! Men då är det inte så nära. Vi ser och hör men tar det inte till oss på samma sätt!

Vår värld och vårt samhälle, blir kallare och fylls av ondska. Men jag vill tro att det ännu finns människor vars hjärtan brinner för det som verkar mot terror, mot ondska, mot människors hat och vilja till makt!
Jag vill tro att de flesta av oss vill det som är gott, vill arbeta för en mänskligare värld, en värld där alla får tänka och tro olika utan att riskera att mördas eller få hem och arbeten nedbrända och bombade!
Jag vill tro att vi kan göra skillnad! Jag måste tro att vi kan göra skillnad! För den dagen vi likgiltigt ser ondskan och terrorn regera och inte gör något, då har den vunnit!
Bara vi – bara du och jag – bara vi människor tillsammans – kan förändra, kan göra skillnad!
En del åker till krigs- och katastrofdrabbade områden och gör sin insats, andra jobbar internationellt på ledningsnivå för att påverka!
Jag vet att min uppgift inte är ute i världen, min uppgift är att vara här där jag är och göra det jag kan!
Vi kan alla ge kläder, saker, pengar, mat till dem som sedan vidarebefordrar det till dem som behöver! Vi kan alla sträcka ut en hjälpande hand, upplåta en axel till tröst, lyssna på varandra, se varandra…. Det finns så många små saker som gör skillnad mot världens ondska! Kanske inte ute i världen, kanske inte för dem som lever i krig, fattigdom, katastrof, men ondskan finns här, i vår lilla del av världen också! Och jag tänker att om jag droppar en droppe i bäcken, så kommer den att följa med vattnet ut i havet och nå världen där ute!

”Den stora faran är inte mänsklighetens ondska utan de goda människornas likgiltighet.”

Jag vill tro att vi är många som inte är likgiltiga!! Som gör det vi kan, precis där vi befinner oss!

Idag kommer jag att bära med mig tankarna på dem som drabbats i Paris.
På dem som utför dessa vansinniga handlingar; att jag hoppas att de någonstans möter godhet som kan förändra deras sätt att se på andra människor.
Jag kommer att bära med mig känslan av sorg och frustation, men också en ilska som kan ge mig kraft att handla!
Jag kommer att bära med mig hoppet och tron på att vi kan göra skillnad, att vi kan förändra, att vi är många som vill kämpa för människors rätt att få tänka och tycka, i respekt för andras åsikter!
Jag önskar att jag ska se och göra det som är gott för människor, för samhället, för världen……att min lilla droppe når havet!

Jag önskar att våra droppar tillsammans ska bilda en hel flod! ❤ ❤ ❤

Kramar Catharina

Idag får den fina ängeln jag fick av mamma symbolisera mitt hopp och min tro på vår inneboende vilja och förmåga att göra världen lite bättre! ❤

IMG_4333.JPG

Kommentera

