Ösregn och småsten

IMG_4162.JPG

Ingen var egentligen särskilt sugen på att gå ut idag! Det verkligen öser ner, och efter de senaste dagarnas regn är det blött och lerigt – i skogen, och framför allt på vår gårdsplan!

Men har man hundar så är det liksom inte mycket att göra….. På med regnkläder och gummistövlar, och så traskade vi iväg ner mot ån!
Det är så otroligt mycket vatten i ån just nu, så den svämmar över både här och där! Tur att jag hade gummistövlar! Och lite härligt också, för då blir jag fem år och måstemåste bara gå i pölarna!! 🙂

När jag gick ut genom grinden konstaterade jag irriterat att jag hade en pytteliten sten i stöveln! Inte så stor att den gjorde ont, men tillräckligt för att den skulle kännas och skava lite! Men jag var för lat och för bekväm för att orka dra upp regnbyxorna, av med stöveln och tömma ut stenen! Särskilt när det är superblött överallt! Så jag gick hela rundan med stenen i stöveln.

Jag kan inte säga att jag gick och tänkte den, men så där i utkanten av mitt medvetande så fanns det irriterande skavandet där hela tiden!
Så korkat att vara så bekväm!

Jag tror att vi alla går om kring med lite småsten i skorna då och då!
Och då menar jag inte rent fysiskt; att vi faktiskt har sten i skorna, utan mentalt, i livet!
Den där lilla konflikten som vi har med någon, som vi borde reda ut…
Det där som vi vet att vi skulle ta tag i, men det blir liksom inte av…..
Det där som vi irriterar oss på, men inte förändrar….

Trots att vi vet att det bara skulle ta en liten liten del av vår tid att göra det!
Trots att vi vet att det skulle kännas mycket bättre när vi har väl har gjort det!
Trots att vi vet att det tar en massa energi att ha det där, i utkanten av vårt medvetande!
För sånt som vi går och bär på men inte tar tag i, som vi skulle behöva reda ut eller sånt som vi skulle behöva prata med någon om, det skaver inte på våra fötter…..det skaver i vårt hjärta!

Ingenting är värt det! För med tiden blir det ett sår, och sår tar mycket längre tid att läka och är mycket svårare att hantera, än att ”tömma ut stenen ur skon”!
Så stenen i min stövel idag får påminna mig om att i mitt liv försöka låta bli att gå omkring med onödiga stenar i skorna! Att ta tag i det som skaver och irriterar, innan det blir ett skavsår!

Livet är helt enkelt för kort, och innehåller så mycket härligt som vi kan glädjas åt och njuta av, så det är verkligen inte värt det att traska omkring med sten i skorna! ❤

Så töm dina skor och njut av känslan!
Ta vara på energin du får när du slipper lägga den på onödiga saker!
Jag önskar att du får en skön lördag, utan småsten! 🙂 ❤

Kramar Catharina

IMG_0077.JPG

IMG_0067.JPG

Kommentera

