Tjugondag Knut – en dag för sent

I vårt gamla hus, som vi nu ”renoverar tillbaka” till dess egen själ och tidsepok, har vi två rum som var renoverade innan vi flyttade in. Det är köket (som jag tidigare visat bilder på i inlägget ”Köksdrömmar”) och toaletten. Båda fräscha, fina och moderna….. Och det är just det där med moderna som ställer till det lite i våra tankar med huset – klart det ska vara modernt, men i gammal stil!

IMG_4459.JPG

Toaletten är….färgstark…. och där har vi det mest moderna av allt i detta huset; duschen! Ett ufo med femtioelva funktioner; Massage, ångbastu, fotmassage, lampor, radio….
(Är man tonåring så är radio i duschen definitivt ett plus, så numera kallar vi den för ”discoduschen….)
Ja, jag har inte koll på allt man kan göra med den! I min värld är en dusch till för att duscha i! Det räcker alldeles tillräckligt för mig!

IMG_4458.JPG

Imorse när jag stod i vår discodusch och duschade (utan disco…) så såg jag att hyllan för schampo var lite ofräsch, så jag passade på att städa den medan jag ändå var där liksom!
Typiskt korkat, och typiskt en sån sak som min samtalsterapeut har förbjudit mig att göra! Inte att städa alltså (fast det hade ju varit väldigt skönt!! 😉 ) utan att göra två saker samtidigt! Det går rätt bra med det där att lära mig göra en sak i taget! Men tydligen får jag återfall ibland….
Men jag kom på det i alla fall, vilket alltid är ett steg i rätt riktning!

När jag höll på att städa hyllan kom jag på att igår var det Tjugondag Knut, och då är julen slut! Men de flesta av oss har nog redan städat ut julen. En del är trötta på den redan på Annadagen, andra håller ut till nyår, och några städar ut den till trettonhelgen. Kanske blir vi trötta på julen tidigare och tidigare för att vi ”utsätts” för den redan i oktober….

Eftersom jag måste ta reda på saker jag inte vet så var jag ju tvungen att kolla det där med Tjugondag Knut!
Vet ni varför vi firar Tjugondag Knut den 13 januari?
Jag visste inte! Men nu vet jag!!

Tjugondag jul eller tjugondag Knut infaller tjugo dagar efter julafton. Dagen firas i Sverige, Finland och i vissa delar av Norge som julhelgens sista dag. I övriga värden räknas julen som avslutad i och med trettondag jul.

Namnet tjugondag Knut har sitt ursprung i det blodiga mordet på den danske hertigen Knut Lavard, år 1134, efter det att julfriden var avslutad den 6 januari.

Knut Lavard blev senare helgonförklarad och hans dödsdag den 7 januari fick under medeltiden sitt namn infört i helgonlängder och almanackor. I Danmark är denna dag fortfarande Knutsdagen. I Sverige flyttades Knutsdagen i början av 1700-talet till 13 januari vilket också gav den namnet – tjugondag Knut, och då följde avslutandet av julen med till det nya datumet och blev dagen då julen körs ut. (Hämtat från jul-i-sverige.se )

Så nu vet vi det!
I mitt letande efter kunskap i detta viktiga ämne hittade jag en app!! ”Årets dagar app”! Där kan man läsa om alla högtider vi firar och inte firar!
Som jag tidigare sagt så är jag lite knasig, men jag älskar ord och att ta reda på saker! Förr var några av mina favoritböcker Svenska Akademins Ordlista och Bra Böckers lexikon! Där kollade jag och barnen upp svaren på alla svåra frågor och funderingar de hade när de var små!
När jag inte kunde svara på deras frågor sa de; ”det får vi slå upp, mamma”! 🙂 ❤

Idag är mina favoriter….. SAOL Appen och Google!!
Och nu kanske den nya "Årets dagar appen"! 🙂
Hur klarade vi oss före "apparnas tid"?!
Kunskap kan man aldrig få för mycket av, och numera kan man alltid hitta uppdaterad information! Men ibland saknar jag mitt gamla lexikon…!

Jag städade alltså inte ut julen igår eftersom det gjordes i helgen, men det hänger faktiskt kvar ett par stjärnor i fönstren…. Får nog plocka ner dem nu! Det får bli mitt Tjugondag Knut-firande!
Nu ska jag låta kroppen och hjärnan vila en stund med lite mindfullness!
Vi ses igen imorgon! ❤

Kramar Catharina

IMG_4430.JPG

IMG_4206.JPG

Kommentera

