Duktighetssyndrom

IMG_4276.JPG

”Jag har inte tid att vara sjuk nu! Jag har så mycket att göra”
”Jag är så trött, men jag har inte tid att vila för jag måste hinna med allt det här”

Varför måste vi vara så duktiga?
Varför tror vi att allt hänger på oss och om inte vi gör det så ramlar allting ihop?

Den senaste månaden har jag hört det här, i olika varianter, från flera människor omkring mig. Jag förstår precis känslan! Jag förstår känslan av plikt, av krav, av att behöva vara ”duktig” och prestera!
Jag har också varit där! Jag har också gett de svaren när människor i min närhet försökte få mig att se att jag borde stanna upp, ta hand om mig själv, tänka på min egen ork och situation istället för på jobbet, på andra, på vad som förväntades av mig! Eller vad jag trodde andra förväntade sig av mig! När jag för två och ett halvt år sen fortfarande var övertygad om att jag inte kunde vara sjukskriven för då skulle allt – på jobbet och hemma – bli katastrof…..

Jag får fortfarande återfall! Men jag övar på att inte vara duktig! På att inte tänka prestation! På att tänka på mig själv i första hand! För först när jag sätter min egen hälsa, min egen ork och mitt eget välbefinnande i första hand så kan jag orka tänka på andra! Finnas för andra! Kan jag orka göra ett bra jobb! Inte vara duktig, utan göra saker tillräckligt bra! Inte mer än bra….. tillräckligt bra! Det räcker!

Jag tycker verkligen inte om ordet duktig! Det har för mig en negativ betydelse! Jag tänker ofta på det när jag säger till barnen: ”du är så duktig” eller: ”vad duktig du är”. Jag känner att jag ger signalen att det är det de gör som är det viktiga. Att det är prestationen som räknas. Ibland är det svårt att hitta andra sätt att säga det, för jag vill ju ändå ge bekräftelse på det de gör, utan att säga att det är prestationen som är det viktigaste!

Jag blir ledsen när jag hör och ser att människor inte tycker att de är viktiga nog att ta sig själva på allvar!
Duktigheten dränker oss i krav och måsten som oftast kommer av att vi tycker att vi måste leva upp till vad vi tror att andra förväntar sig av oss!

Naturligtvis behöver vi alla få uppskattning och bekräftelse från varandra! Men i första hand måste vi vara nöjda med oss själva! Nöjda med den vi är! Nöjda med att det vi gör är tillräckligt, även när vi vet att vi hade kunnat pressa oss ännu lite till. Vi behöver inte pressa oss lite till, ska inte göra det! Vi får vara nöjda med mindre än bäst!

Vi älskar inte människor för det de gör! Vi älskar människor för den de är!
Jag uppskattar min vän för att hon är en fantastisk körledare och otroligt duktig musiker! Men jag älskar henne för att hon är den hon är! För hennes personlighet och det som gör henne till den hon är! För att hon är en underbar vän!
Jag uppskattar att D tar hand om en massa saker som inte jag orkar, att han fixar maten och dammsugningen, men jag älskar honom för att han är en underbar person och människa!

Vi älskar människor för den de är, inte för det de gör!
Alltså får vi älska också oss själva för de vi är, inte för det vi gör!
Vi måste inte vara duktiga!
Vi måste inte orka allt!
Vi måste inte vara den som allt hänger på!
Vi måste inte ta ansvar för allt. En del saker som vi gör och tar på oss är inte ens vårt ansvar! Eller så finns det andra som kan göra mitt jobb – inte på samma sätt, men det är inte mitt ansvar vilket sätt det görs på då!

Jag önskar dig att du ska älska dig själv för den du är! Jag önskar dig att du ska låta bli att vara ”duktig” och istället för att göra saker som förväntas av dig (eller som du tror förväntas av dig) göra saker som du mår bra av! Gör det du kan och orkar, gör tillräckligt, men du måste inte göra mer än tillräckligt! ❤

Ha en underbar fredag! Ta hand om dig själv och kom ihåg att du är en underbar människa, precis så som du är! ❤ ❤ ❤

Kramar Catharina

IMG_2632.JPG

IMG_0977.JPG

Kommentera

