Gospelenergiboost

Borta bra men hemma bäst!
Lite slitet uttryck, men så himla sant!!
Efter fyra dagar i Stockholm känns vårt lilla Kulleryd som ett paradis! Lugnt och stilla!

Men vilken helg vi har haft!!
God mat, bra shopping, go’fika stup i kvarten, bra hotell och framför allt underbart trevligt sällskap!! Vi har skrattat och skrattat och skrattat så att vi troligtvis har tröttat ut/roat en och annan medpassagerare och restauranggäst!

Men den allra häftigaste upplevelsen och dagen var igår! Då var det äntligen dags för ”Sjung gospel 2015”!
Klockan nio igår morse samlades ca 1200 gospelkörsångare från när och fjärran i konserthuset!

IMG_4619.JPG
(Konserthusets gigantiska orgel, som upptar en hel vägg!)

Temat för i år var Harlem style.
Redan innan jul fick vi nothäfte och CD med respektive stämma på de gospelsånger vi skulle öva in, så alla kunde redan sångerna. (nåja….i alla fall mer eller mindre…. 😉 )
Sedan ägnade vi sex timmar åt att finslipa sångerna tillsammans med de körledare som skulle leda oss under konserten.

Klockan sex var det workshop för de 950 åhörarna! Då fick de öva in några enkla sånger! Gospel handlar alltid om delaktighet, så det var självklart att även publiken skulle kunna sjunga med lite!
Halv sju stod 1200 körsångare, fördelade på fyra stämmor, uppställda på scenen och första balkong!
Det går verkligen inte att beskriva den känslan att stå där tillsammans med så många människor som bara har kommit dit av en enda anledning; alla älskar att sjunga gospel!!!! Det är så mäktigt med sång från 1200 sångare!!
Det är en fantastisk känsla att få vara en del i det! Man skulle kunna tänka sig att känslan blir att ”jag spelar ingen större roll för vi är så många”. Men jag har aldrig känt så! Tvärtom känns min röst i sopranstämman lika viktig som alla de andras!! Det som att ett hav består av miljoner vattendroppar där varje droppe är viktig för att bilda havet!
I kören – även när den består av 1200 sångare – känns varje sångare viktig för att det ska bli en kör och för att sångerna ska bli ”hela”!

Jag kan aldrig förmedla den mäktiga känslan av att stå i ett hav av sång! Dessutom ett hav av gospelsång som är så mycket glädje, energi och kärlek! Som förmedlar ett hopp och en kärlek som har kommit ur människors kamp och starka tro – tro på att Gud skulle hjälpa dem ur slaveri, fattigdom och förtvivlan.
Gospel är musik och sånger med en stark historia och med ett starkt budskap! Jag tror att det är svårt att inte bli berörd av riktigt bra gospel! Och jag vill tro att det var vad vi bjöd på igår!

Med oss hade vi Patrice E. Turner, makalös pianist och gospelsångerska från New York, som dirigerade kören i ett par av sångerna! Det var också Dee Jones, från Huston, som sjöng solo i den av låtarna som han har skrivit, och sist men inte minst Samuel Ljungbladh, outstanding gospelsångare och musiker!!
Det är ett under att inte taket på konserthuset lyfte och flög all världens väg!!
Gospel är inte musik man ska sitta stilla, eller stå stilla för den delen, och bara lyssna på! Gospel är rörelse och energi, glädje som ska uttryckas med hela kroppen! Så Stockholms konserthus kokade av energi, glädje, sång och musik igårkväll!!
Det var en dag och en kväll som jag kommer att bära med mig läääääänge!!! ❤

Nu har vi som sagt landat hemma efter att ha samlat ihop alla hundar hos hundvakterna! Man behöver inte ha en utmattad hjärna och kropp för att bli trött av en sådan dag, så vi är tre ganska matta och väldigt trötta gospelsångare som alldeles strax ska trilla i säng! 🙂

Medan vi var borta hann det hända lite därnere….. Men det ska jag berätta om i morgon!!

Sov gott alla fina!!
Det ska jag göra! Och jag kan ge mig på att det är gospelsånger som kommer att snurra i min hjärna i natt!!

Kramar Catharina

Konserthusets scen och en liten liten del av alla körsångare!

IMG_4617.JPG

IMG_4618.JPG

Kommentera

