Att välja det som fungerar

IMG_4755.JPG

De flesta av oss har väl saker i livet som vi i efterhand tänker att vi kunde gjort annorlunda! Stora eller små beslut som vi tagit. Eller valet att inte ta beslut när vi kanske borde ha gjort det. Saker som har påverkat, och kanske fortfarande påverkar livet mer eller mindre.
Sånt som vi har valt att inte se, inte ta tag i. Sånt som vi tog tag i, men som kunde gjorts annorlunda.

En del av det där ligger bakom oss! Det kan vi inte göra något åt nu! Vi kan aldrig göra om det som redan är gjort, välja om det vi redan har valt, hantera annorlunda det som redan har gått vidare.
Men vi kan alltid börja idag och göra saker på ett annat sätt framöver!
Konsekvenserna av de beslut, val eller brist på beslut och val, som vi har gjort eller inte gjort, kan vi påverka – här ifrån och framåt! Vi har alltid möjligheten att göra nya val som leder oss vidare!

Jag har berättat tidigare att jag har fibromyalgi sedan ca 20 år tillbaka. Värken och symptomen kom smygande och det tog lång tid innan jag förstod att det var fibromyalgi det handlade om. När jag väl fattat det så bestämde jag mig för att värken ska inte styra mitt liv! Jag bestämmer över värken och den ska veta hut!!
Den inställningen kan ju vara bra så tillvida att det aldrig är någon fördel att ”bli sin sjukdom”. Det är aldrig konstruktivt att låta en sjukdom styra ens liv.

Men resultatet av min inställning blev att jag aldrig lyssnade på min kropp! Att jag alltid körde lite hårdare när jag hade ont; ”….för det ska gå! Det är jag som bestämmer!” Att jag alltid tänjde på gränserna för vad kroppen klarade, vilket utsatte hjärnan för en enorm stress eftersom den hela tiden försökte hantera värken, som bara blev värre av att jag pressade på!
Ja…..och slutresultatet av mitt förhållningssätt till värken – i kombination med andra pusselbitar i livet – blev utmattning!

I flera år har sjukgymnaster och läkare försökt säga till mig att jag måste lyssna till min kropp. Att värken inte ska styra, men att jag måste anpassa situationer, fysisk och psykisk belastning efter var kroppen befinner sig! Lyssnade jag??? ………

Efter två och ett halvt år av sjukskrivning, och en massa reflekterande över varför jag är där jag är, och varför det blev som det blev, har jag fattat!!
Nästan…… 😉
Jag låter fortfarande inte värken styra mitt liv, men jag har börjat acceptera att den påverkar mitt liv!
Jag lyssnar mer till kroppens signaler, och förstår och försöker ta dem på allvar!
De perioder när jag har mer ont får jag helt enkelt ta det lite lugnare, pressa mig mindre och göra sånt som jag och kroppen mår bra av! Träna, vila, ta pauser och ge mig ordentligt med ställtid mellan olika saker! Tillåta att allt inte händer när jag vill det utan att saker och ting får ta tid och anpassas.
Andra perioder, när jag har mindre ont, kan jag göra sånt som jag har fått hålla igen på ett tag! Då kan jag göra det där som kräver lite mer energi, kraft och uthållighet i muskler, leder och hjärna!

Jag tänker att den här insikten gäller inte bara mig, och inte bara när man har någon sjukdom!
Den gäller allt i livet!
Att se sina egna möjligheter och begränsningar och anpassa sig efter dem!
Ibland behöver vi töja på gränserna för att nå lite längre, komma vidare med livet eller det vi håller på med!
Ibland behöver vi bromsa in, och lyssna in! Reflektera och fundera över vad det är vi behöver göra för att må bra och för att livet ska fungera!
Ibland måste vi helt enkelt sluta göra saker som inte fungerar för att livet ska fungera!

Det är inte alltid enkelt! Det kräver ibland stora beslut och stor förändring! Men det är det definitivt värt! Om det leder till att ditt liv fungerar och att du mår bra!! ❤

Ibland kan det faktiskt vara bra med "utmattningsgropar" och totalstopp! Om det hjälper oss att se och förstå vad vi behöver förändra!
Vad vi behöver göra annorlunda!
Vad vi behöver sluta göra!

För livet är så mycket härligare – inte nödvändigtvis enklare, men härligare – när det känns som om det fungerar! Trots "kärvande maskineri" i form av krämpor, dåliga dagar och lite motgångar! Det är då vi behöver anpassa livet efter hur vi mår och var vi befinner oss! De dagarna när allt fungerar och flyter på – ja, då är det ju ingen konst att leva!

Så tillåt dig att köra lugnare när livets vägar är krokiga och besvärliga! Det är inte den som kommer först fram som vinner i livet…..
Tillåt dig att sluta göra det som inte fungerar! Livet ska vara en resa att njuta av! Inte en tävling om vem som har gjort och hunnit mest!!

IMG_1033.JPG

Den här dagen började inte riktigt som jag önskade; med en magsjuk hund, och händer som är så fumliga att jag tappar allt jag tar i. Men nu har jag suckat färdigt över det, så nu ska jag och hundarna ta en lång runda och njuta av solen! Kanske gå ner till havet! 🙂
Numera tänker jag; att välja det som fungerar är att välja livet!

Var rädd om dig och njut av dagen!
Gör det som fungerar och försök sluta att göra det som inte fungerar!! ❤ ❤ ❤

Kramar Catharina

IMG_2080.JPG

2 reaktioner på ”Att välja det som fungerar

  1. Det tog en liten stund ( 2 år 😉 ) att komma till den insikten, att sluta sörja det jag inte längre fixar, och att vara glad åt det som jag klarar. Att hänga undan offerkoftan och kunna se på mig själv med kärlek och humor. Precis som du skriver så är det ibland nödvändigt att stanna upp ett tag för att kunna gå vidare. Kram ♥.

    • Ja det tar tid att ändra invanda mönster, och vi måste ge oss tid att få sörja det som har förändrats! Härligt att du idag kan se på dig själv med kärlek!! Det är det viktigaste av allt! Tack för dina tankar!! 😊❤️ Och humor underlättar ju det mesta i livet!! ☺️ Kram

Kommentera

