Vilken varg matar vi?

”En indian satt och pratade med sitt barnbarn.
– Han sa: ”I alla människor bor det två vargar som slåss.
Den ene är ond. Det är ilska, fruktan, missunnsamhet, avundsjuka, sorg, arrogans, självömkan, lögn, överlägsenhet och egoism.
– Den andra är god. Det är glädje, fred, kärlek, hopp, lugn, ödmjukhet, välvilja, empati, sanning och tillit”.
– ”Vilken varg vinner?”, sa barnet.
Den du matar”, sa den gamle mannen.”
(Indian legend)

IMG_4460.JPG

När jag åkte till jobbet i morse pratade de om näthat på radion. Om att människors hat, uttryckt i skrift på nätet, lägger ribban för vad som är okej, vad som är godtagbart. Om att människor dras med i det hatiska, fördömande, kränkande därför att andra uttrycker det och då är det plötsligt okej att själv uttrycka sådana åsikter. Ofta i väldigt grova och kränkande ordalag.

Jag tänkte att jag undrar om de som skriver på nätet skulle uttrycka sina åsikter i tal också…..
Natuligtvis skulle några göra det, men jag tror att många ”gömmer sig” bakom det skrivna ordet. Det är lättare att kränka, hata och hota när man inte behöver se den andra människan i ögonen!

För några veckor sen skrev jag om vårt val mellan att göra gott och att göra ont. Att om vi vill ha en värld med goda ideal, med kärlek, medmänsklighet, rättvisa, samma villkor för alla människor, så måste vi slåss för det goda. Då kan vi inte sitta på vår kammare och tycka, utan vi måste våga stå för våra åsikter, för det som är gott, kämpa för det goda.

New York, Tokyo, Auschwiz, Hiroshima, Nagasaki, Utöya, Paris…..
Listan kan göras hur lång som helst. Platser där människor har dött pga av andra människors ondska och hat. På grund av människors val att göra handlingar som är onda, som skadar och dödar. Handlingar som har kommit ur hat som föder hat, som föder ondska, som föder onda handlingar….

Jag var på morgonmässa i Carl Gustavs kyrka i morse, och prästen pratade just om det här. Om att varje människa, varje barn som föds kommer att befinna sig någonstans på linjen mellan offer och bödel. På linjen mellan att göra det goda eller det onda. Det handlar om vårt ansvar för att göra den här världen till en bättre plats! Vi kan inte säga att ”det är inte mitt ansvar”! Vi kan inte säga att ”det får någon annan ta hand om”! Vi lever alla i den här världen och därmed påverkas vi i allra högsta grad av det som sker! Att tro något annat är att stoppa huvudet i sanden.

Jag tror inte att någon människan föds helt igenom ond, eller helt igenom god. Jag tror att vi alla, redan från födseln, bär på både gott och ont, på förmågan att tänka och handla både gott och ont. Hur vi formas beror naturligtvis på de förutsättningar vi får i livet. Om vi får lära oss vad som är gott och vad som är ont, om vi får lära oss respekt och medmänsklighet. Men de flesta människor har ändå en känsla med sig för vad som är rätt och fel, gott och ont.

Att näthata handlar om att skapa en ond spiral som bara går neråt!
Att näthata är att sänka ribban för vad som är accepterat och okej att säga!
Att näthata skapar bara mer hat! Att hata näthatare skapar ännu mera hat!
Vi kan aldrig bekämpa ont med ont! Vi måste alltid kämpa mot ondska med det goda!
Jag tänker att det vi kan göra är att vara vaksamma på våra egna fördomar! Ingen av oss är fördomsfri och tänker bara gott, även om vi kanske ibland tror det…..

Jag vill citera en av mina kloka genomtänka vänner, Hanna, som skriver om svårigheten med att kämpa mot rasism och näthat, och om att vi aldrig kan bekämpa hat med hat;
”Däremot tror jag att acceptans är ett tillstånd av stor vishet dit inte många av oss når. Så när jag själv får syn på rasistiska och hatiska strukturer i mitt eget sätt att tänka och vara så når jag en bit närmre denna vishet. Inte genom att förakta hatet eller fördomarna, utan genom att se dem och lyfta fram dem i ljuset.
……….
Vilken varg är det som växer?
Den du matar.
Mata empati och tolerans.”

Hur vill Du att Din värld ska se ut?
Den värld du delar med alla andra människor på denna jord.

Hat föder hat.
Empati föder goda handlingar, acceptans och respekt.
Vilken varg matar Du?

Många varma kramar Catharina
❤ ❤ ❤

Ibland kan man ju faktiskt känna så här….. Även om vi vet att det inte löser någonting! 🙂

IMG_4765.JPG

Kommentera

