Jag vill tro….

IMG_0945.JPG

Jag förstår inte den här världen.
Den värld där vi lever tillsammans, ca 7.2 miljarder människor.
Den värld där vi människor lever under så olika omständigheter och med så olika förutsättningar.
Den värld där vi lever. Alla vi människor som har det gemensamt att vi är människor.
Människor med drömmar och längtan, människor som älskar och sörjer,
Människor som skrattar och gråter, människor som strävar efter ett meningsfullt liv, som stiger upp varje dag för att kärleken till livet trots allt är starkare än de svårigheter man möter.

Vi är alla människor.
Människor, som utifrån var i den här världen vi är födda, har fått olika förutsättningar och utgångspunkter för hur livet blir och är.

Jag förstår inte det som den här världen är när människor anser sig ha rätt att döda andra människor för att de tror annorlunda, tänker annorlunda och lever annorlunda.
Jag är kanske blåögd eller naiv, men jag förstår inte varför människor måste tycka, tänka och tro lika.
Jag förstår inte hur människor ”olikhet” kan bli deras död.

Det är klart att jag förstår att det handlar om vilja till makt. Vilja att styra och härska.
Men i min värld är ”olika” utvecklande.
I min värld leder ”olika” till växande.
I min värld skapar olikheter möjlighet till samtal för att förstå varandra, för att få djupare perspektiv på mitt eget liv och min tillvaro.

Ibland önskar jag att jag kunde leva i min lilla värld, i min bubbla, och låtsas att allt är bra. Men det fungerar inte så. Vi kan aldrig avskärma oss från det som händer i den värld vi alla är en del av. Allt som händer drabbar alla på något vis.

Så jag tänker att vi istället måste göra skillnad där vi är!
Jag tänker att vi måste gå ut ur våra bubblor och möta dem som inte tänker, tror och lever som vi – för att försöka förstå. För att det är först när vi går utanför våra gränser, våra trygga bubblor, som verkliga möten kan ske. Och först då kan förståelse växa fram – ömsesidig förståelse.

Jag vill tro att de flesta människor trots allt har en vilja att göra gott!
Jag vill tro att den starkaste drivkraften trots allt är medmänsklighet och kärlek!

Jag vill tro att människors arbete för mänskliga rättigheter gör skillnad.
Jag vill tro att kampen mot fördomar, förtryck och kränkningar gör skillnad.
Jag vill tro att min lilla slant till den unga Romska kvinnan utanför vår Icaaffär gör skillnad.
Jag vill tro att ett leende till dem jag möter gör skillnad.
Jag vill tro att mina ord om medmänsklighet och kärlek ger människor mod och hopp, och sprider sig som ringar på vattnet, så att vi är många som tillsammans vill och kan göra skillnad!!

Jag vill tro, även om jag ibland tappar hoppet för en stund, på att olikheter en dag kan få vara något positivt, något som fördjupar, förenar och ger människor skäl att försöka förstå varandra istället för att ta sig rätt att döda dem som inte tycker, tänker och tror likadant!

Jag förstår inte alltid den här världen.
Men jag önskar att vi människor skulle försöka förstå varandra istället för att ta avstånd från det som är ”olika”.

Kramar och kärlek /Catharina ❤

IMG_4352.JPG

IMG_4822.JPG

Kommentera

