Det som skrämmer mig mest…..

Numera kollar jag oftast Facebook på morgonen när jag har ätit frukost. Det har blivit min ”istället-för-att-läsa-tidningen-rutin”.
Det är mycket information och många bilder som svischar förbi när jag skrollar i nyhetsflödet. Alltifrån sponsrade reklaminslag till vänners personliga dagsuppdateringar. Från konstiga tester som talar om vem jag är till intressanta artiklar om olika ämnen.

Idag fastnade en bild och en uppdatering som en vän lagt på sin logg. Den fastnade och har följt mig hela dagen.
Bilden på min näthinna.
En klump i magen.
Den skrämmer mig, den bilden….
Den skrämmer mig för att jag är rädd för det som händer, men också för att jag är rädd att människor ska välja tystnad…..och låta det ske…..

IMG_4823-0.PNG

En vanlig dag, utanför en vanlig förskola i Malmö….
En situation som inte är vanlig….än…

Vi talar inte om Israel-Palestina-Gaza.
Inte om Syrien.
Vi talar inte om Paris eller Köpenhamn.
Vi talar om vårt land, om en svensk stad.

Svenska föräldrar i en svensk stad, som måste hämta sina barn under polisbeskydd.
Det kunde varit jag…. Men än så länge kan vi låta J åka tåget hem istället för att hämta henne med bil….

Det kunde varit jag; om jag fötts av andra föräldrar, någon annanstans, mött andra människor i mitt liv….då kunde jag varit jude eller muslim…

Än så länge är det okej att vara kristen i vårt fria demokratiska svenska land….
Än så länge är det okej att jobba i Svenska Kyrkan…
Än så länge är det okej att uttrycka sina åsikter fritt….
Än så länge kan vi hämta våra barn utan polisbeskydd….
Än så länge…..

Vi har sett det hända förr.
Det är bara 70 år sen världen fick upp ögonen för vad ondska gör människor kapabla till att utföra…

1940; En judisk skola i Berlin. En mamma med sitt barn skyndar ut under överinseende av en militär i full utrustning och med vapen i hand….

2015; En judisk skola i Malmö. En mamma med sitt barn skyndar ut under överinseende av en polis i full säkerhetsutrustning och med ett vapen i hand….

Två olika situationer, med helt olika syften…..
Men bilderna är skrämmande lika…. För någonstans är ändå bakgrunden densamma.
Vissa får finnas, andra inte.

Det som skrämmer mig mest är rädslan att människor ska tystna…..och låta det ske.

Jag kommer inte att kunna släppa den här bilden.
Jag hoppas och vill att den ska påminna mig om kampen för varje människas rättighet att tro och leva sin tro och sitt liv! Alla människors lika rätt!

Återigen – vi är alla människor!
Vem har rätt att säga vem som ska få finnas och inte? Vem har rätt att bestämma vad som är rätt eller fel tro och kultur?

Än så länge behöver jag inte oroa mig för mina barn, inte mer än vanligt.
Jag önskar att ingen förälder någonsin skulle behöva hämta sitt barn på förskolan under polisbeskydd….

Det som skrämmer mig mest är rädslan att människor ska tystna…..och låta det ske.

Måtte våra röster aldrig tystna och kampen aldrig stanna av!
Måtte vi aldrig låta det hända igen!
Jag hoppas att vi som tror på medmänsklighet och kärlek, rättvisa och frihet är fler, starkare och aldrig ger upp!

Massor med kärlek till er! ❤ ❤ ❤
Kramar Catharina

IMG_3746.JPG

IMG_3745.JPG

2 reaktioner på ”Det som skrämmer mig mest…..

  1. hoppas folk inte tillåter detta mot muslimska barn heller…. Att allas rätt att leva i fred och frihet upprätthålls alltid, utan undantag!

    • Hej Martina! Nej, inget barn, ingen människa, oavsett tro och kultur skulle behöva uppleva detta! Det är precis som du skriver, alla människor ska ha rätt att leva i fred och frihet! Så önskan och förhoppningen är att vi ska kunna kämpa för en värld där människor kan leva i respekt för varandra! Tack för dina tankar! /Catharina

Kommentera

