Tillräckligt är bra nog

Prestationsångest är en lurig känsla!
Att känna och tro att jag måste prestera lite mer, lite bättre……inte för att någon annan förväntar sig det, utan för att jag lägger det på mig själv!
Känner ni igen er?

IMG_0683.JPG

Mitt inlägg i onsdags ”Det som skrämmer mig mest”, fick en väldig spridning, och besöks- och visningssifforna på bloggen sköt i taket så att jag fortfarande knappt kan tro att det är sant!
Det är underbart! Det är det jag vill med mina ord! Att de ska beröra, och att de ska spridas!
Men de här dagarna efter onsdagen har jag känt lite som J sa i torsdags; ”det blir svårt att toppa det”!
Hon sa det om siffrorna, men min känsla kring det blev; ”vad ska jag nu skriva som kan toppa det här…”

Prestationsångest!!
Idag har jag bestämt mig för att återgå till den insikt jag har jobbat mig fram till under min sjukskrivning; tillräckligt är bra nog!
Jag behöver inte ”toppa” någonting!
Jag kan fortsätta som tidigare!
Det behöver inte vara bättre!
Det är tillräckligt bra som det är!

Prestationsångest…..
En demon som jagar oss att pressa oss lite till….
Göra lite mer än tidigare….
Lite bättre än innan….
Den demonen har jag i två år jobbat på att försöka slänga ut!
Det har gått rätt bra! Fram tills i onsdags!
Men nu är den utslängd igen!

Vi måste lära oss att tillräckligt är bra nog! Att det vi gör duger, även om det kanske till och med nån gång blev lite mindre bra än förra gången! Varje gång vi gör något utifrån de förutsättningar vi har just då, så är det bra nog!
Varje gång vi gör så bra vi kan vid just detta tillfället, så är det bra nog!

Våga släppa prestationsångesten!
Våga lita på att det du gör är bra nog!
Våga lita på att det du gör är tillräckligt!
Våga tycka och säga att du är bra på det du gör!
Våga tro på att du räcker till – med precis det du gör och har – just nu!!

Varje gång vi gör något måste vi utgå från den situation där vi befinner oss, de förutsättningar vi har just nu!!
Vi kan aldrig prestera utifrån något annat än det!
Tillräckligt är bra nog!

Så jag kommer att fortsätta att blanda mina tankar och funderingar med bilder och uppdateringar kring renoveringen, och med bilder och tankar ur och kring vårt liv och vår vardag!!
Det är ju det som är jag!
Det är det jag är bäst på – att vara jag och att göra saker på mitt sätt!! 🙂
Och jag är så oerhört glad och tacksam för att just du vill dela det med mig, här på bloggen!! ❤

Ha en underbar söndag!
Nu blir det en kopp kaffe till och sen ska vi ta en promenad till havet och njuta av den lilla lilla vårkänslan i luften!! 🙂

Kramar till er alla!! ❤ ❤ ❤
/Catharina

IMG_3204.JPG

IMG_2407.PNG

Kommentera

