Om sockerkakor, kontrollbehov och slutresultat



Hej alla fina!

Idag är jag tillbaka! Inte mycket piggare, men tillräckligt för att dela med mig av lite tankar! 

Vilken skön känsla att ha en gästbloggare som kan hoppa in när inte jag räcker till!! Och på så nära håll!! Puss till J för att hon ordnade det igår! ❤️ På ett alldeles utmärkt sätt! Ja, hon följde kanske mitt mönster, men hon gjorde det på sitt eget sätt!

Det fick mig att tänka på ett mönster som jag har burit med mig i livet. Som jag inte är särskilt stolt över, och som jag har jobbat på att släppa…. Det är det här med att låta andra göra saker på sitt sätt, inte på mitt…. 

På jobbet har det aldrig varit ett problem för där har var och en sin uppgift och sitt sätt att göra saker på. Men hemma har jag nog ofta velat styra upp saker så att det gjordes på bästa sätt – troligtvis då på mitt sätt! Jag tänker att det nog lite är resultatet av att leva med ett barn med ADHD, för då måste saker oftast vara på ett visst sätt för att det inte ska bli kaos och katastrof. Eftersom jag har levt närmst O under hela hans liv så blev det jag som styrde upp saker och ting för att det skulle fungera, och det blev ett självklart mönster i familjen.

Det finns en speciell situation som jag tänker på ibland för att påminna mig om att saker kan göras på andra sätt och ändå bli bra. Barnens pappa lagde inte mat särskilt ofta, det var min uppgift. Men en dag bestämde han sig för att baka sockerkaka. Han började göra det på sitt sätt, men jag stod bredvid och talade om för honom i vilken ordning han skulle ta i ingredienserna… Till sist tittade han på mig och sa; ”det spelar väl ingen roll vilken ordning jag tar dem i. Det blir en sockerkaka i alla fall!”

Jag behöver kanske inte nämna att han aldrig mer bakade under vårt liv tillsammans…. 

Den situationen påminner jag mig om ibland när jag tror att saker måste göras på mitt sätt för att bli bra! Men för det mesta spelar det ingen roll hur man gör för att komma till ett visst mål! ”Det blir en sockerkaka i alla fall…” Eller vad det nu är tänkt att bli! Inte på mitt sätt! På ett annat sätt! Men i slutänden blir det troligtvis lika bra ändå!

Sen finns det ju saker och situationer som inte blir bra om man inte gör på ett visst sätt, men det är en helt annan sak! Det här handlar om sånt som inte kan bli fel, bara annorlunda, utan att det spelar roll för slutresultatet!

Lång tid under min sjukskrivning har jag verkligen inte kunnat göra någonting på något sätt, utan jag har varit tvungen att släppa och förlita mig på dem jag har omkring mig! Det har varit en nyttig övning, och jag hoppas att jag har blivit bättre på att låta bli att ta ansvar för hur saker och ting görs och blir, och på att styra upp!!! Men det får ni kanske fråga min familj om…. 😉

Kanske är det med den här sockerkakan som med ballongerna som jag har skrivit om innan! Vi är nog många som behöver öva oss på att släppa de ballonger som inte är våra, dvs inte oroa oss för det vi inte kan påverka, och låta bli att ta ansvar för det som inte är vårt ansvar! På samma sätt är vi nog några stycken som behöver öva på att inte tala om i vilken ordning sockerkakan ska bakas….. Det blir en sockerkaka oavsett! Vad är mitt ansvar och vad är inte det? Vad behöver jag ha koll på och vad kan jag släppa och lämna över till någon annan – som inte gör det på samma sätt som jag, men i slutänden blir det ändå bra! 

Att släppa kontrollen! Det är kanske vad det handlar om! Släppa på kontrollbehovet! Dels för att du och jag faktiskt inte behöver ta ansvar för allt som vi tror att vi behöver ha koll på! Och dels för att det handlar om tillit!! Att ha och visa tillit till de människor som finns omkring oss! Att lita på och vila i att någon annan kan fixa det! Det är så vi människor växer – när vi känner att någon litar på oss och har tillit till vår förmåga! Så genom att lämna över det vi inte behöver, orkar eller kan göra, så kan någon annan få växa som människa!! ❤️

Till er som lever med en sån som jag – som gärna vill styra upp saker och ha koll; tala om att det blir en sockerkaka i slutänden oavsett i vilken ordning man tar i ingredienserna! Att du inte gör saker på samma sätt, utan på ditt sätt! I det fallet är det slutresultatet som räknas, inte hur man gör för att nå det!! 🙂

Ett lite P.S….. 

• Barnens pappa är en baddare på att laga mat! (men jag tror att han fortfarande undviker bakning… 😉 )

• Jag beundrar barnen och, framförallt, D för att de forfarande står ut med mig och mitt lilla behov av att ha koll! Men det skulle jag aldrig säga så att de hör det!! 😉

Till alla som behöver öva på att inte alltid ha koll; fundera över om saker kan göras på något annat sätt än ditt, och låt någon annan växa! När du inte behöver ha koll på allt kommer du att få tid över till sånt du vill göra, kanske tid för dig själv! ❤️

Till alla som behöver öva på att ta för sig; Gör saker på ditt sätt och lita på att ditt sätt är lika bra som någon annans!! ❤️

Baka sockerkaka på vilket sätt du vill! För även om det inte skulle bli en sockerkaka i slutänden så kanske det blir något annat spännande! Inte fel, utan annorlunda!! 

Till er alla skickar jag en massa kärlek! ❤️❤️❤️

Njut av din onsdag, sådan den är, där du är! ❤️

Kramar Catharina





2 reaktioner på ”Om sockerkakor, kontrollbehov och slutresultat

  1. Oj,oj…hög igenkänningsfaktor här =)
    Jag har ett specifikt område som jag har svårt att släppa taget om, nämligen hänga tvätten 😉
    Kan avslöja att jag ibland går ner i tvättstugan och *gör om, och hänger rätt* d.v.s på mitt sätt.
    Jag har fått släppa taget om mycket,när orken och energin inte fanns….men tvätten..njae..;-)

    Ha en underbar kväll ♥
    Kram.

    • Hahaha!! Jag känner igen det där! Min akilleshäl är köket! Jag faller lätt i det där att ”efterstäda” i köket om någon annan har fixat undan efter maten! Men vi kan ju trösta oss med att vi i alla fall har blivit bättre på att släppa! Vi ska väl ha nåt kvar att jobba på! 😉
      Kram ❤️

Kommentera

