Sol på näsan och jord under naglarna

Idag var årets första riktiga vårdag här hos oss!! När jag steg upp i morse var det vitt av frost ute! Och strålande sol från en klarblå himmel! Ljuvligt vackert! Men ännu ljuvligare var det några timmar senare när jag kunde ta min kaffekopp och mina lunchknäcke med mig ut i solen! Äntligen en ordentligt försmak på våren och värmen! 

Vid vårt andra hus, den gula Lillskolan, har vi en riktig vårfikaplats! Där blir det varmt och ganska vindstilla, och där står mitt betongbord som jag använder när jag planterar och grejar. Men så här tidigt är det perfekt att sitta där och njuta av solen och kaffet!

I april är det ett år sen vi tog över huset, och just den här tiden har vi inte upplevt här innan! Det är spännande med en ny trädgård för man vet aldrig vad som kommer upp och vilka överraskningar man kan hitta! Jag gick en runda ner i ”gamla trädgården” bakom Lillskolan. Där är igenväxt av buskar och sly som har tagit över under åren. Vår tanke är att röja upp och få en lagom vildvuxen trädgård där! Rabatter är inte riktigt vår grej, men vi älskar trädgård, buskar och träd! Att få göra rum för olika sinnesstämningar och användningsområden! Jag längtar lite tills vi kan ta tag i trädgården, men det får dröja ännu ett par år…..tror jag…. Än så länge har vi projekt så det räcker på huset!

På min lilla runda i ”gamla trädgården” så hittade jag både Påskliljor och Scilla på väg upp!! (Jag tror att det är Scilla i alla fall) 





Lite snödroppar som blommade i gräset! En gammal brunn längst ner i hörnet av trädgården! Det är nog läge att lägga ett lock på den… Inte för att vi har småbarn, men en chihuahuakille som gärna tar sina rundor! Men det är nästan synd att behöva lägga på något för den är så vacker med den fina mossan på kanten!



I sluttningen upp mot gårdsplanen har vi massor av dessa vintergröna växter! Är det någon som kan tala om vad de heter? Ett par av blommorna är lite morgonpigga och har redan slagit ut! 



Sådana här dagar är här så otroligt vackert, med utsikt över ängar och åkrar, bokskog och hagar! Och vår trädgård är så underbar med ekar, gräs och berghällar på en naturtomt som knappt låter sig tämjas! Det är helande för både kropp och själ att få bo och leva här! Trädgården är lite som huset; vi får förvalta, vi kan förändra, men naturen är hela tiden med och bestämmer hur det ska vara! Jag älskar det, för jag tror att det är när vi gör saker tillsammans med naturen som det blir harmoni i trädgården! 





Så idag har jag fått sol på näsan och jord under naglarna! Bättre kan det knappt bli! 🙂 Jo, när jag får dricka mitt kaffe i solen förstås! 

Jag tog en tur inne i Lillskolan också idag! Jag älskar det huset!! Där är det spännande att fantisera kring hur det var att vara elev och lärare här i Kulleryd i början av 1900-talet!! Det ska jag inte skriva om ikväll! Men i morgon kanske ni får några bilder från förr….

Hoppas att din dag har varit lika fin som min! Att du har fått lite solenergi! Att du har kunnat njuta av de små sakerna i vardagen! ❤️❤️❤️

Kramar Catharina



Som avslutning på dagen bjöd himlen på en av de fantastiska solnedgångar som vi kan njuta av från vårt köksfönster! ❤️



2 reaktioner på ”Sol på näsan och jord under naglarna

  1. Den lilla blå blomman med de blanka gröna bladen tillhör troligen den s.k. Vintergrönefamiljen och benämns också Vintergröna. Latin…. Vinca Minor. Sök på Vintergröna så får Ni upp bilden. /d.ä.

    • Tack!! Ni är några stycken som hade svaret!! Visst har ni sådana i trädgården? De är ljuvlig vackra och jag såg att de finns purpurfärgade!!!! Det vill jag ha!! 😊❤️

Kommentera

