Är glaset halvtomt eller halvfullt….



Livet är, som vi vet, fyllt av både bra och dåliga dagar! Både härliga, lätta perioder, och såna då man helst bara skulle vilja lägga sig i sängen och dra täcket över huvudet! 

Det har funnits perioder i mitt liv då jag grät varje kväll – av trötthet, av frustration över hur saker och ting var, över att inte kunna förändra eller lösa problem och situationer…… Men jag har fått en gåva! En gåva som jag är oändligt tacksam för! Det är att jag nästan alltid, oavsett hur jobbigt det har varit eller hur ledsen, arg och frustrerad jag känner mig, kan hitta något bra och positivt att ta med mig när jag går och lägger mig på kvällen! 

Jag ser det som en gåva eftersom jag alltid har varit sådan och inte medvetet har jobbat för att tänka så från början. Det har liksom alltid bara varit så! Denna gåva har hjälpt mig genom många situationer, händelser och perioder i livet! 



Jag fick en gång en skrivbok i present där jag varje kväll skulle skriva tre saker från dagen som gått, som jag var tacksam för! Inga stora, märkvärdiga saker; det kunde vara sånt som att ”middagen var lugn och trevlig” (det var när barnen var små och det inte var självklart att middagarna var lugna….), eller ”solen lyste idag”…. Små små saker som kunde tyckas som bagateller i jämförelse med hur livet såg ut just då, men just därför blev de extra viktiga för mig! Det var under en ovanligt tuff period i livet, och det hjälpte mig att hålla kvar den där gåvan som jag egentligen har i mig, men som jag just då behövde påminnas om och få lite hjälp att hålla kvar! 

Nu, när livet är hyfsat lugnt och stabilt, tänker jag ofta på hur viktigt det är att försöka se de små sakerna i vardagen! De små sakerna, händelserna, det alldeles vanliga och vardagliga som inte är något särskilt egentligen, men som ger lite glädje, som lyfter vardagen en stund! För jag tror att vi kan påverka hur livet är genom att se det där lilla lilla som är bra och positivt! Vi kan inte alltid påverka det som händer i livet, hur livet ser ut, men vi kan alltid påverka och välja hur vi vill se på livet och det som händer oss! Att välja att se och göra det som gör oss glada gör kanske inte livet enklare, men det känns mindre tungt om vi kan fokusera på det positiva, på det som är bra, på det som gör oss glada och ger livskvalitet och energi! 

Det är det där med att se glaset som halvtomt eller halvfullt…. Jag tror att man kan öva sig på det och lära sig att se glaset som halvfullt istället för halvtomt! För jag tror att vi kan påverka vår hjärna genom att medvetet tänka på att se saker på ett positivt sätt – kanske händelsen i sig inte är positiv, men vi kan öva oss på att se det som kan vara positivt trots allt! Öva oss på att se att det kan komma något bra ut av något som i sig själv är dåligt eller negativt! För jag tänker ofta att när mitt liv tar slut så vill jag inte se tillbaka på livet och tänka på det som har varit jobbig och svårt! Jag vill kunna se tillbaka på mitt liv och se att jag gjorde något bra av det, trots perioder och händelser som har varit svåra och jobbiga!! Då måste jag börja jobba på det under tiden som livet är! Och livet är ju nu! 

Jag önskar dig att du också har fått gåvan att se det som är bra och härligt i livet!! Njut av de små sakerna i vardagen, för det är de som är livet!! ❤️

Ha en skön kväll alla fina! ❤️

Kramar Catharina 

Livskvalitet och glädje för mig….





2 reaktioner på ”Är glaset halvtomt eller halvfullt….

  1. Lite träffande att jag hade en bild med samma budskap på min Fb-sida idag ♥.
    Har haft en tung helg, då jag tillfälligtvis såg glaset som halvtomt….men väljer att idag se det som halvfullt.
    Att tänka om, och se det som är bra.

    Kram ♥

Kommentera

