Ödehus och husöden

I hela mitt liv har jag varit fascinerad av gamla hus! Alltså inte bara gamla som vårt hus, utan riktigt gamla – som ödehus! Hus som håller på att förfalla och där naturen håller på att ta tillbaka det den en gång gav för att huset skulle kunna byggas! 

När jag ser ett sånt hus går min fantasi igång direkt! Vem eller vilka bodde här? Hur såg deras liv ut? Varför övergav man huset? Varför har det fått bli ett ödehus? Vad är detta husets livshistoria? Jag älskar det!! 

När jag går min runda med hundarna så går jag förbi ett ödehus. Jag har bara sett det på håll. Sett den sneda gaveln som lutar så att det ser ut som om det ska falla i vilken sekund som helst! Kaprifolslingorna som växer in och ut genom väggar och tak.

Idag var jag bara tvungen att gå dit och titta! Och jag hittade ytterligare två hus! Det är någon som har haft djur i två av dem. Jag vet inte vad för djur….kanske fåglar, minkar, kaniner…??? Jag har ingen aning! En cykel stod i gången mellan burarna i det ena huset. En ganska ny cykel som var fastlåst med ett slanglås…. Vem har ställt den där? I ett fallfärdigt ”stall” mitt i en skogsbacke?



Det tredje ”huset” var helt annorlunda…. Och på trappen stod en gammal kaffekopp…. 





Det här kommer jag att gå och grunna på! Så jag får nog leta upp någon granne som känner till omgivningarna och kanske kan ge mig svar!!

När jag ändå är inne på gamla hus så kan jag ju fortsätta med vårt eget gamla fina hus!! Inte särskilt fallfärdigt! Även om jag nu förundras över hur fint det blir, med tanke på hur salarna såg ut när vi flyttade in för nio månader sedan…. 

Kökshörnan före renoveringsstart….



Kökshörnan idag…





Och ännu bättre kommer det att bli! 🙂 Nu har taklisten kommit upp i halva salen (så långt som jag och J har tapetserat) och den här veckan ska resten av salen tapeteseras. Om två veckor fyller J år och då ska köket vara så klart att vi kan använda det när vi ska fira henne! Det kan nog vara bra att ha lite press på snickarna ibland!! 😉 Fast jag tror att vi har världens bästa snickare! De är så himla duktiga, och gör ett otroligt bra jobb!! ❤️

Det var lite husfunderingar och husuppdateringar så här på tisdagskvällen! Nu blir det middag – ganska sent som vanligt! Men vad gör det när man har stora barn!! 🙂

Njut av din kväll så ses vi igen imorgon! ❤️

Kramar Catharina





Kommentera

