Om eklöv, stenar och livet



Idag har varit en dag med massor av sol och friskluft! Egentligen skulle jag ha fixat lite fakturor och annat pappersarbete, men man kan bara inte sitta inne när det är så fint ute! Så det blev trädgårdsfix istället! 

Att ha ekar i trädgården är fantastiskt! Jag älskar verkligen ekar! Dels för att de är vackra, men också för att de ofta är väldigt gamla när de är så stora som de vi har i vår trädgård! De har troligtvis stått här sedan skolan byggdes år 1900, kanske tidigare! Som ni har förstått så fascineras jag av sånt som är gammalt och har en historia att berätta! Det gäller även ekar! 😊

Nackdelen med att ha många ekar i trädgården är att det blir ofantliga mängder löv! Som inte förmultnar utan måste räfsas bort….. Så jag har påbörjat det arbetet idag! Jag tycker i och för sig att det är väldigt avkopplande att räfsa, för då kan tankarna vandra fritt under tiden! Lite meditativt! Fast det finns en gräns för hur länge och hur mycket löv som är trevligt och avkopplande att försöka få ihop….. Nåja, jag måste ju inte ta alla på en gång! Så det ger mig chansen att meditera vidare i ekbacken en annan dag! 😊

När jag gick där med min räfsa så tänkte jag på något som jag och J pratade om för nån vecka sedan när vi gick längs ån. Jag har skrivit tidigare om att för mig är ån en fantastiskt bild av livet! På olika sätt. När vi gick där så pratade vi om att livet ibland flyter på och ibland är jobbigt. Att det dyker upp sånt som ”stoppar upp” flödet i livet. När man tittar på stenarna i ån så ser man hur vattnet liksom stannar upp och blir en liten våg tillbaka – mot strömmen – där det stoppas upp av stenen. Precis så där känns det i livet ibland, kom vi fram till! Att det händer något som är jobbigt, eller känns livet bara motigt. Då kan det kännas som om det går bakåt istället för framåt. Fast egentligen går ju inte vattnet bakåt utan det står stilla precis innan stenen för att sedan kasta sig vidare med strömmen!

Jag har precis haft en sån ”bakåtvåg”. När jag förra helgen kraschade, och ork och energi bara tog slut. Då kändes som om jag tog flera steg bakåt i utmattningen. Men egentligen har jag inte gått bakåt; jag har stannat upp ett tag. Precis som vattnet stannar upp vid stenen i ån. 

”Men, sa min kloka dotter, när vattnet har stannat upp vid stenen och sedan vänder med ån igen, då går det fortare än tidigare! Det blir en liten fors efter stenen! Och så är det ju när man har gått igenom något jobbigt också, att efteråt kommer man längre fram än tidigare! Man går vidare med nya insikter och erfarenheter!”



Visst är det så många gånger! Att när livet har gjort ett sånt där stopp, när det känns som om man har halkat bakåt ett tag, så tar det ett hopp framåt efteråt och man kommer vidare igen! Kanske inte snabbare, men absolut med nya insikter och erfarenheter! Ibland måste vi stanna upp för att orka gå vidare! Och ibland måste vi kanske gå några steg tillbaka för att komma ytterligare några steg framåt! 

För mig är det nödvändigt att backa och stanna upp ett tag nu, för att sedan kunna komma framåt med förnyad energi och ork! Och faktiskt tror jag att jag kommer att komma tillbaka dit där jag befann mig innan jag kraschade lite snabbare än förra gången! Så egentligen ska vi inte se de där stenarna i livet som hinder, utan som en möjlighet att stanna upp, ta en paus, reflektera, och sedan gå vidare! Sedan finns det naturligtvis stenar som vi definitivt önskade att vi hade sluppit stöta på. Men jag tror att även de lär oss något om livet och oss själva! Om vi är öppna för att se det! Om vi orkar, vill och kan ta till oss det! 

Jag väljer att se min ”krasch”, inte som ett bakslag, utan som en möjlighet att pausa för att hitta riktningen i livet igen!

Nu ska jag laga middag innan jag kraschar i soffan! Det ger en massa energi att vara ute i solen och att greja i trädgården, men man blir rätt trött också!! I alla fall jag! 😊

Njut av din kväll! ❤️ Jag önskar dig stenar som ger dig möjlighet att stanna upp en stund i livet, som ger dig insikter, erfarenheter och möjlighet att reflektera, och som hjälper dig att komma vidare med ny kraft! ❤️

Vi ses imorgon!!

Kramar Catharina





Kommentera

