Inte mindre – bara annorlunda 

Klockan sex i morse var det verkligen riktigt jobbigt att vakna! Jag kom ur sängen vid sjutiden, och hade det inte varit för att jag skulle vara på jobbet två timmar idag så hade jag inte kommit upp alls vid den tiden. 

Det är nog det mest frustrerande just nu – tröttheten! De flesta av symptomen av utmattningen finns kvar, men minskar lite i taget. Ibland är det bättre, ibland sämre. Men tröttheten blir liksom inte bättre! ”Det är normalt!” säger de som vet. ”Det tar lång tid att komma tillbaka”, säger de också. 

Jo så är det säkert, men det borde väl ändå ha blivit bättre efter 2.5 år!? Jag är ju så sjukt trött att jag knappt hänger ihop en hel dag, och om jag gör något – roligt eller jobbigt – så måste jag sova ett par timmar mitt på dagen! Ibland orkar jag knappt med mig själv, och ännu mindre med andra människor! Det är inte sån jag är….egentligen!! 

Idag kändes det verkligen hopplöst! Ibland känns det som om jag aldrig kommer att komma tillbaka. Att jag bara kan göra en bråkdel av det jag har kunnat göra. Att om man samlar den förmåga att göra och prestera saker som jag har nu, i en korg, så kommer det bara att bli pyttelite på botten! 

Jag började min dag med att fira mässa i kyrkan i Karlshamn. Det handlade om när Jesus delade ut bröd och fisk till femtusen män, och ännu fler kvinnor och barn. Fem bröd och två fiskar i en korg…. Det fattar ju vem som helst att det inte räcker till femtusen män och en massa kvinnor och barn!!! Just nu kan jag inte redogöra för vad prästen sa om det, men när jag satt där med min frustration och otillräcklighetskänsla så var det något i det som sades som fick mig att tänka; att det jag har i min korg just nu är inte mindre än tidigare! Det är bara annorlunda! Det är inte mindre värt än när jag kunde jobba 100% och dessutom orkade med barn, fritid, umgänge, hus…… Det är inte mindre – bara annorlunda! 

Det som finns i min korg nu är sånt jag inte riktigt känner igen. Nya saker, nya förmågor, andra tankar, saker jag måste göra på andra sätt än tidigare! Även om fem bröd och två fiskar verkade omöjligt till så många så räckte det. Även om jag tycker att jag inte orkar och kan något längre, att jag inte räcker till varken för mig själv eller andra, så är det tillräckligt! Det räcker till!! Jag måste inte ha en full korg, jag måste lära mig att se att det jag faktiskt har är tillräckligt!

Jag får väl helt enkelt acceptera att det som finns i min korg nu är det jag har att leva med! Att det räcker till det som behövs! Jag får börja titta på det som finns i korgen, se vad det är och vad jag kan göra med det! Hur jag kan använda de förmågorna och resurserna jag har just nu! Det kan ju faktiskt bli helt nya saker, erfarenheter och upplevelser av det! 

Jag tar med mig de tankarna, och ger dem vidare till er! Jag kommer att behöva påminna mig själv många gånger om att det som finns i min korg räcker till det som det behöver räcka till – just nu!!! Innehållet i korgen är inte mindre – bara annorlunda!

Ha en underbar onsdag och njut av allt det som är bra och härligt i ditt liv!! ❤️❤️❤️

Kramar Catharina 





Kommentera

