Har du en plan B?

”Har du en plan B?” frågade min handläggare på arbetsförmedlingen. Nej, det har jag inte…… för det ingick inte i plan A att jag skulle få utmattningssyndrom och vara sjukskriven i mer än 2.5 år! 



Vad vi pratade om var hur jag tänker med framtiden. Om jag inte kan återgå till mitt jobb, till mitt yrke, vad ska jag då göra i stället? Det är klart att jag alltid har haft drömmar, och planer! Men planerna har liksom gått ut på att utvecklas inom min yrkesroll. Och drömmarna…. Ja de har ju bara varit drömmar!! Eller…. Är de bara drömmar? Kan de bli verklighet? Är det nu de ska bli det? 

Jag tänker mig att det är lite som att gå ut skolan och inte ha en aning om vad man vill bli när man blir stor! Bortsett från att jag faktiskt ”blev” något när jag blev stor……efter mycket krokiga vägar mot målet. Men nu står jag här och vet återigen inte vad jag ska bli ”när jag blir stor”! 

Det är som att gå på en väg och inte ha en aning om vart man är på väg! Men jag försöker tänka att någonstans lär jag ju hamna om jag fortsätter framåt! Och under tiden kan jag njuta av omgivningarna och de människor jag råkar få följe med på vägen! Kanske är det just någon av mina reskamrater längs vägen som kommer att visa mig vart jag ska och vart jag är på väg! För vi behöver lyssna till vårt hjärta, till vår magkänsla, men också till varandra! Vi behöver varandra längs vägen! ❤️



Men man behöver ju inte vara sjukskriven och på väg ”tillbaka” för att känna så! Ibland är livet sådant att vi hamnar i vägskäl där vi måste göra val av olika slag! Ibland är valen enkla och vi fortsätter, kanske utan att reflektera så mycket över det val vi gjorde – för att det var självklart! Ibland är valen oändligt svåra, och vi har ingen aning om vilken väg som är bäst, eller rätt. 

Förut har de vägvalen gjort mig sömnlös och frustrerad. Det kommer säkert fler vägval som kommer att göra det, men just nu försöker jag verkligen vila i att jag är här och nu! Kanske blir valet mer självklart och enkelt om vi är närvarande i oss själva och i det som är just nu! Att vi inte försöker ”se bortom vägkröken” utan litar på att det blir bra om vi är där vi faktiskt är, och följer vår magkänsla! 

Det finns mycket i livet som vi behöver planera och ha framförhållning kring, men det finns också mycket där vi kan släppa det! Våga lita på att vägen tar oss dit vi är tänka att gå! Och jag tänker att om jag skulle råka välja ”fel” väg, så kommer det nya vägskäl där jag kan välja en annan väg, som är bättre för mig och mitt liv! Tillit……är mitt ledord!! 

Så….nej, jag har ingen plan B för min framtid! Jag fortsätter vandra på den väg jag går just nu, så kommer det troligtvis att visa sig om det är den väg jag ska fortsätta på, eller om jag ska vika av på någon annan väg!! Vem vet – det kommer kanske en väg som leder åt det håll där mina drömmar blir verklighet!! 😉



Jag hoppas att du har hittat eller kommer att hitta din väg i livet! Och att du ibland vågar vika av på en ny spännande väg! För när vi vågar göra det – det är då vi kan hitta de där verkligt vackra gläntorna och rastplatserna, möta nya människor och kanske hitta vägen dit där våra drömmar blir verklighet!! 

Njut av din väg, och höj blicken så att du ser det fina och härliga som finns runtomkring dig, även om det är aldrig så litet!! ❤️❤️❤️

Kramar Catharina 





Kommentera

