Säg vad du jobbar med så ska jag säga vem du är

Jag vet inte om det är typiskt svenskt, det här fenomenet  som nästan alltid uppstår när man möter en ny person…… men ganska kort stund in i samtalet kommer frågan: ”Jaha, och vad jobbar du med då?”

Det är som om jobb och yrke är bland den viktigaste informationen vi kan få om en människa! Inte vad hon är intresserad av, vem han är, vad som är viktigt i livet för dig – nej, vad vi jobbar med sätter etikett på oss, så att andra kan bestämma hur vi är, vem vi är! 

Det är klart att yrke och jobb säger något om den man är, men jag är inte mitt yrke! Jag är mer än så! Det går inte att utläsa en människas personlighet och vad som är viktigt för henne, hur hennes liv ser ut, vad hon brinner för och drömmer om, vad hon sörjer och gläds åt….genom att veta vad hon eller han jobbar med! Och för mig är de frågorna mycket mycket mer intressanta än en människas yrkesval och arbetsplats! 

Igår satt jag och studerade kakelsättaren när han jobbade, och jag tänkte att det är tur att vi är bra på olika saker här i livet! Jag hade säkert kunnat sätta kakel, men jag skulle nog inte vilja leva med det resultatet i mitt kök!! 🙂 Så det är superbra att det finns andra som är bra på det! Och ändå värderar vi yrken olika….. 

När man ställer frågan ”vad jobbar du med”, så leder vissa yrken till långa diskussioner kring just den yrkesgruppen. På en fest kan ett sådant yrke leda till att alla som är där samlas kring just den diskussionen. Alla har en åsikt, och alla ”vet” hur just den yrkesgruppen borde sköta, eller inte sköta sitt jobb. Medan andra yrken faller platt och samtalet antingen byter inriktning eller dör ut! För den personens yrke är inte tillräckligt intressant…..eller fint nog…? Det gör mig så himla arg när människor värderas utifrån sitt arbete, eller utifrån det faktum att man inte har ett arbete! När människor blir behandlade olika beroende på yrke! När människor inte är ”fina nog” för vissa sammanhang eller relationer! 

Därför att det ju faktiskt är så att vi alla är beroende av andra yrkesgrupper hela tiden!! Ingen av oss skulle kunna leva ett liv utan andra människors kunskaper och talanger!! Vi behöver varandra för att det ska fungera! Så hur kan man då värdera vissa jobb som sämre eller att de har lägre status än andra???? 

Jag har mött en del människor som av olika anledningar inte kan fortsätta jobba. Hur känns frågan ”vad jobbar du med” då?? Många säger att de känner sig utanför i sociala sammanhang därför att samtal så ofta handlar om vad man jobbar med! Hur intressant känner sig den personen då, som inte längre kan jobba, och som inte själv har kunnat välja att sluta jobba…..

Jag önskar att vi istället för intressera oss för varandras yrke kunde vara intresserade av människan! Vem är du? Vad vill du? Vad är viktigt för dig? Kanske är det så att det kräver ett mindre engagemang i min medmänniska att fråga efter hennes eller hans jobb…. Om jag frågar vem du är, och du faktiskt svarar, då kräver det av mig att jag lyssnar – och engagerar mig…. 

Så, hör frågan ”vad jobbar du med” bara till det sociala spelet? Precis som frågan ”hur är det”….. Vill vi verkligen ha svar som betyder något på djupet? Är vi egentligen intresserade? Om inte – varför då fråga alls….. 

Jag önskar att vi alla får vara viktiga för dem vi är – inte för det vi gör!! För de människor som är viktigast i mitt liv är det för att de är just de personligheter de är! Inte för det de jobbar, eller inte jobbar, med!!

Jag önskar också att alla yrken och jobb får vara lika viktiga! För att alla behövs!

Jag hoppas och önskar att du får känna dig viktig för att du är just du!! Jag önskar också att vi oftare skulle fråga, för att vi bryr oss, om varandras liv och historia! För din livsberättelse och din historia säger mycket mer om vem du är än vad ditt yrke gör!! Och om du inte är intresserad av att veta vem jag är, så kan vi ju alltid prata om vädret eller maten…. 😉

Ha en fin onsdag, där du är!! ❤️❤️❤️

Kramar Catharina





Kommentera

