Jag älskar dig, jag förlåter dig, maten är klar



Så blev det en påskdag med strålande sol från en klarblå himmel! Det är väl precis så det ska vara! Påsken är en underbar tid på många sätt, och firas av många människor i vår värld! Av olika skäl, men kanske är det i grunden samma skäl….. Efter en låååång vinter då träden är kala och marken täckt av döda, bruna löv, inte en blomma så långt ögat når, så kommer solen och värmen tillbaka och plötsligt är det liv överallt! Knoppar som sväller, gräset blir grönt, mattor av vitsippor och Scilla, fåglar som yrar runt och sjunger i buskarna!!!! Livet som återvänder! 

Påsken har ju en kristen grund – Långfredagen då Jesus dog för oss människor; för att vi ska kunna få förlåtelse för de misstag och fel vi gör, för att hela och återupprätta relationer. Och Påskdagen då Jesus uppstod – då det omöjliga blev möjligt, för att visa oss att döden inte är slutet utan det finns något mer efter det här livet! Från död till liv! Precis som i naturen! 



Oavsett om man är kristen eller inte så är det ett mönster som följer oss genom livet! Ett mönster som faktiskt kan ge oss hopp att orka vidare när vi drabbas av de svåra tunga Långfredagarna i livet – dagarna när det känns svårt att leva, när hoppet om förändring är långt borta, när vi inte riktigt orkar. För även i livet så kommer det Påskdagar efter de där Långfredagarna! När ljuset återkommer, när någon i vår närhet hjälper oss att gå vidare, när vi känner energin och orken komma tillbaka och vi vet att krisen, det svåra och tunga, är över! Visst är det så för oss alla!? Det är dalgångar och bergstoppar, det finns lätta dagar och tunga dagar! ❤️

Så oavsett tro eller inte så tror jag att påsken på något sätt blir en helg då vi firar att ljuset och livet kommer tillbaka! Att naturen vaknar upp ur sin vinterdvala, att vi får mer energi och att vi gläds över att kunna vara ute och njuta av allt underbart som finns runt omkring oss!! 

Påsken är också en helg då många umgås med vänner och familj, äter god mat och njuter av livets och naturens goda! D berättade att han för ett tag sedan läste om en undersökning som en amerikansk tidning hade gjort där man bad sina läsare att skicka in den mening som de fann mest tröstande, den de helst ville eller behövde höra. Bland de tusentals svar som kom in så hamnade dessa tre högst på listan:

  • Jag älskar dig
  • Jag förlåter dig
  • Maten är klar

Visst är det underbart?! Jag tänker att det visar vad som är viktigt för oss människor – relationer och delande! Att få höra och få bekräftat att du är viktig för någon, så viktig att du också kan bli förlåten, och att vi får dela livets nödvändigheter med människor som vi älskar och som älskar oss! 

Jag tänker ta med mig påskens mönster i min vardag – att efter Långfredag kommer Påskdag! Efter det som är tungt och jobbigt kommer alltid ljuset och glädjen tillbaka – ibland fortare, ibland efter längre tid – men det kommer!! Det ger mig hopp i mitt liv!! ❤️

Jag tänker också ta med mig det som vi människor helst vill och behöver höra! Jag hoppas att du också får känna det i ditt liv: Du är älskad, Du kan bli förlåten och Du får dela livets nödvändigheter (som mat t.ex) med människor som Du vill dela det med!! Det är det viktigaste i livet! Det får mig att orka kämpa när det behövs, och det får mig att glädjas och njuta av livet!! ❤️

Jag hoppas att du har haft en härlig Påskdag och att du har kunnat njuta av solen och värmen, fått lite energi, kärlek och god mat!! 😊

Kramar Catharina





2 reaktioner på ”Jag älskar dig, jag förlåter dig, maten är klar

  1. Fint Catharina!
    Att bli påmind om att det finns något efter detta liv var precis det jag behövde höra just nu. Påsken blev för oss tung i år :,(
    Kram fina!

Kommentera

