Vem kan bedöma kvalitet på liv?

Sommarlängtan och livskvalitet!! 💕



För ett tag sedan gjorde J ett arbete i skolan som handlade om genetik och etik. Vi pratade då om vem som kan avgöra vilket liv som är värt att leva…. Vem kan avgöra vad andra upplever som ett liv värt att leva, vad som är livskvalitet? 

Idag har Fredrik Ekdala, föreläsare, inspiratör, skådespelare, ståuppare m.m., skrivit på sin FB-sida ”Mitt mentala raffset” om just livskvalitet! Han beskriver så himla bra det jag tänker!! Att livskvalitet är något högst personligt och icke-statiskt!

Livskvalitet kan vara att kunna resa, att ta ett glas vin, att äta god mat med goda vänner! Det kan vara att ha tak över huvudet och mat för dagen! Men om det vore så för alla så skulle större delen av världens befolkning aldrig uppleva lycka och livskvalitet! Om det vore så skulle de som inte kan resa, ta ett glas vin eller orkar umgås med vänner och bekanta, de som inte har tak över huvudet eller mat för dagen,  kunna känna att de har ett liv som är något värt, de skulle aldrig känna livskvalitet! 

Som tur är så är det inte så! Som tur är så är livskvalitet en känsla som är personlig – det som är livskvalitet för dig är inte det för mig, och tvärtom! Det är också en känsla som inte är statisk – en känsla som är föränderlig! För om jag mister en förmåga som har gett mig möjlighet till sådant som jag upplever som livskvalitet, slutar jag att känna att livet är värt något då? Ibland kan det vara så – för ett tag, och för en del människor – men oftast hittar vi nya glädjeämnen och andra saker som ger oss känslan av livskvalitet! För, som Fredrik Ekdala också skriver, livskvalitet är en känsla som kommer inifrån! En känsla som inte bygger på fysiska eller materiella förutsättningar! En känsla som kan upplevas av alla människor, oavsett livssituation och förutsättningar! 

Vad är livskvalitet för dig? 

För mig handlar livskvalitet mycket om de små sakerna i vardagen och i livet – att få gå i skogen med hundarna varje morgon, att få vara med min familj, att få bo här där jag bor, att vakna på morgonen, att få dricka mitt kaffe med utsikt över skogen och hagarna, att få älska och att vara älskad! Det handlar ofta om det där som vi tar för givet och självklart, som vi glömmer att se och njuta av!

Jag tänker att livskvalitet aldrig handlar om vad andra har eller hur andra har det. Livskvalitet kan vi aldrig finna i jakten på något andra har eller efter något vi vill ha. Livskvalitet handlar för mig om att se det vi faktiskt har och njuta av det, vara tacksam för det! Livskvalitet handlar om att göra det bästa av det vi har, och om vi inte mår bra av hur vi har det, eller inte känner livskvalitet, så finns det bara en enda människa som kan förändra det – vi själva! Vi har alltid själva ansvar för vårt eget liv och hur vi upplever det! Som jag skrivit tidigare; vi kan inte alltid välja hur vi har det, men vi kan alltid välja hur vi tar det! ❤️

Så de stunder när jag känner mig deppig och ledsen över sånt som jag inte kan göra just nu, som tidigare har gett mig känslan av lycka och livskvalitet, så försöker jag fokusera på det jag faktiskt kan göra – och det är ju en hel del!! Det som ger mig känslan av livskvalitet idag är delvis andra saker än innan jag blev sjuk! För nu är ingenting givet och självklart på samma sätt som innan, och därför blir jag desto mer glad och lycklig när det är saker som funkar! Naturligtvis bryter jag ihop ibland och tycker att allt är botten och hopplöst, men jag är en inbiten optimist och livsbejakare, så ett ”brytihop” vara sällan så länge!! När ”brytihopet” är över hittar jag nästan alltid något som som får mig att känna livskvalitet och glädje igen!! Det är för mig en gåva att vara tacksam för!! 😊

Jag önskar dig en skön dag och en bra vecka, med många tillfällen att känna glädje och livskvalitet!! Var rädd om dig och njut av de små sakerna i livet!! 💕

Kramar Catharina 






Kommentera

