Det vackra finns i dig đŸ’•

ï»żï»ż

Det finns dagar och perioder – kortare eller lĂ€ngre – nĂ€r det kĂ€nns som om man inte rĂ€cker till, inte duger som man Ă€r, inte Ă€r tillrĂ€ckligt snygg, kompetent, kreativ, glad, piffig…..

Vad gör du dĂ„? En del stĂ€nger in sig och vill inte synas, andra lĂ€gger pĂ„ fasaden, ytan – den som vi vill att andra ska se, den som vi tror att andra förvĂ€ntar sig att se! För att vi inte tror att vi rĂ€cker till, Ă€r tillrĂ€ckligt snygga, tillrĂ€ckligt trevliga…..om vi inte har vĂ„r mask pĂ„, spelar vĂ„r roll! 

IgĂ„r skrev jag ”under ytan finns det vackra”, om vĂ„rt golv! Min kloke man skrev: ”precis som hos oss mĂ€nniskor! Bakom fasader av trötthet, stress, för mycket eller för lite, finns den rena kĂ€nslan!” Jag tĂ€nker att under, eller bakom, allt det dĂ€r finns det Ă€kta! Det som Ă€r du! Den du Ă€r! ❀

NĂ€r vĂ„rt golv blev slipat igĂ„r sĂ„ kom det vackra, rena trĂ€golvet fram! NĂ€r allt som skymde; smuts, fĂ€rg, mĂ€rken, fernissa….försvann sĂ„ kom det Ă€kta fram! VĂ„rt golv Ă€r inte perfekt – i fall man vill ha en enhetlig yta, utan variationer i fĂ€rg och struktur. I sĂ„ fall fĂ„r man lĂ€gga ett nytt golv, en ny yta, en ny fasad… Nu nĂ€r vĂ„rt golv Ă€r slipat kan man se knastar och Ă„rsringar i trĂ€et, man kan se mĂ€rken dĂ€r det har blivit skador och slitits av mĂ„nga mĂ„nga Ă„rtiondens anvĂ€ndning, man kan se liv! Jag kan rĂ€kna Ă„rsringar pĂ„ brĂ€dorna och se hur lĂ€nge de har fĂ„tt vĂ€xa, jag kan se variationer i fĂ€rgen beroende pĂ„ hur och var trĂ€den har vĂ€xt, beroende pĂ„ vad som har hĂ€nt dem under deras livstid! För ett trĂ€d som vĂ€xer pĂ„verkas av sin omgivning och miljö – precis som vi mĂ€nniskor! Och det gĂ„r aldrig bort! Det följer dem Ă€ven nĂ€r de blir brĂ€dor, nĂ€r de ”gĂ„r in i en annan fas” av sitt existerande, fĂ„r en annan funktion! Det Ă€r detta som gör varje brĂ€da unik och vĂ„rt golv sĂ„ otroligt vackert! 💕

Jag tĂ€nker att det Ă€r sĂ„ med oss mĂ€nniskor ocksĂ„! Vi har vĂ„ra Ă„rsringar, vi bĂ€r vĂ„ra Ă€rr, vi har bĂ€ttre och sĂ€mre perioder. Det Ă€r just det som gör oss till dem vi Ă€r! Som gör att inte alla ser ut som en fabrikstillverkad Barbie eller nĂ„n annan pryl som görs i miljontals exakt likadana exemplar. Vi Ă€r olika för att vi har olika gener och olika erfarenheter med oss i livet. I mina ögon Ă€r det just detta som gör oss unika, vackra, vĂ€rdefulla! 

Ibland möter jag mĂ€nniskor som Ă€r Ă€kta! De har ingen fasad som ska dölja den de Ă€r, de döljer inte sina Ă„rsringar och Ă€rr! Allt Ă€r en del av dem och de varken framhĂ€ver eller döljer! De bara Ă€r som de Ă€r! Det Ă€r vackert! Det Ă€r Ă€kta! 

Jag önskar att jag kan vara Àkta! Att jag Àr den jag Àr och litar pÄ att jag duger precis sÄ som jag Àr! Utan masker och fasader, utan det som döljer och förvanskar mig, som gör att jag blir nÄgon jag kanske inte vill vara, nÄgon som jag tror att andra förvÀntar sig att jag ska vara! Jag önskar och vill att jag kan se det vackra i mig!

Jag önskar och hoppas att du kĂ€nner att du kan vara den du Ă€r! Att du litar pĂ„ att du duger – ocksĂ„ de dagar nĂ€r du inte rĂ€cker till, nĂ€r du inte kĂ€nner dig tillrĂ€ckligt snygg, trevlig, piffig, kreativ….!! Du Ă€r du och det rĂ€cker! Jag önskar att du kan se det vackra i dig! 💕

Under ytan finns det vackra hos oss alla!! TillÄt dig att vara vacker, precis sÄdan du Àr!! Med dina Ärsringar, knastar och Àrr! Med det liv du har med dig, det som har gjort dig till den du Àr! Du Àr vacker för att du Àr du!

Under ytan finns det vackra! SĂ„ lĂ„t ytan ”slipas bort” och se det vackra, unika och fina i dig sjĂ€lv! 

Kramar Catharina 💕

ï»żï»żï»ż

ï»ż

4 reaktioner pĂ„ ”Det vackra finns i dig đŸ’•

  1. SĂ„ kloka ord ♄.
    KĂ€nner bara att jag vill berĂ€tta att jag förra veckan bestĂ€llde ett armband till mig sjĂ€lv med texten. ”Jag Ă€r Jag.”
    För att pĂ„minna mig sjĂ€lv, och kanske visa andra..att jag Ă€r jag och jag trivs med det..trots alla mina skavanker och dĂ„liga dagar 😉

    Kram ♄

  2. blev lite förvirrad först – precis det var vad jag tolkade in i gĂ„rdagens text… men saker och ting ligger ju in the eye of the beholder sĂ„ det var ju inte fel, bara inte vad du tĂ€nkt 😉
    generellt brukar jag önska att jag kan vara ”sjĂ€lvklar”, inte behöva tĂ€nka efter sĂ„ noga innan utan förvĂ€nta mig att omgivningen tar mig för den jag Ă€r om jag sĂ€ger nĂ„got spontant (vilket jag ju oftast gör) – men ocksĂ„ att det ska vara ganska klart för dem vem jag Ă€r och vad jag stĂ„r för… oftast funkar det bra, men ibland rodnar jag nĂ€r jag tĂ€nker efter efterĂ„t ;P
    alla mĂ€nniskor Ă€r vackra pĂ„ sitt sĂ€tt, en del tar det lĂ€ngre tid att hitta skönheten hos men det handlar om att ta sig den tiden tror jag ❀

    • DĂ„ fick du lite samma tankar tvĂ„ gĂ„nger!! 😊💕 HĂ„ller verkligen med om att det nog handlar om att ta sig tid! Oavsett om det handlar om att hitta det vackra hos sig sjĂ€lv eller hos andra mĂ€nniskor!! Men det Ă€r oftast vĂ€rt att ta sig den tiden!! DĂ€r vi minst anar det kan vi hitta en skatt! ❀

Kommentera

