Drömmen om mitt vackra vita vintagehem



Om man gillar inredning, hus och byggnadsvård, och vill ha inspiration, så är Instagram en guldgruva! Det finns så många fantastiska, underbara hem att inspireras av där! Om man själv håller på att renovera, eller om man bara vill hitta lite nya idéer till sitt hem, så finns det hur många Instagramkonton som helst att välja mellan! Det finns naturligtvis fler källor att gå till, men för tillfället har jag snöat in på Instagram och alla fina bilder som människor runt om i Sverige, och många andra länder, lägger upp där och på så sätt bjuder in till sina hem och sin vardag! Så även jag! För man kan följa även vår renoveringsresa och vardag på Instagram! 

Jag beundrar och fascineras av alla dessa vackra, vita, vintage och shabby-chic hem!! Vita soffor med vita mattor under vita soffbord! Ljuvliga stilleben på vita småbord och byråer, vaser med fina blombuketter! Solljuset som silar in genom putsade fönster och skira vita gardiner, och lyser upp de vitmålade trägolven! Vackra, lagom linneskrynkliga lakan i sängar med fina kuddar i milda färger och ett vackert sängöverkast vid fotänden! Det är så ljuvligt vackert! 

Jag inspireras och tänker: ”Ja!! Sådär ska jag göra”, och ”så där vill jag ha det”, och ”så kan vi göra nu när vi ska göra nytt där nere!!” 

Jaaa…. Så ser jag mig omkring i rummet…. En svart, fällande katt i ena änden av soffan, en hund i fåtöljen och en annan hund i andra änden av soffan, och under bordet – en stor lurvig pudel…. Så ser jag för mitt inre stigen vid ån där vi går varje dag, som bitvis är lera där sexton tassar klafsar fram….och jag ser mig själv torka tassar som vanligt när vi kommer hem, och jag ser fyra hundar och en katt skutta in på det vitmålade golvet vid de vita sofforna med den vita mattan under det vita soffbordet…..!!!! Och där nånstans kommer det där ljudet som man kan höra när drömmar i reklamfilmer avbryts av verkligheten! Ett ritschande ljud! Och med det förvinner drömmen om mitt vita, vackra vintagehem! 

Kvar är vår bruna soffa med en lagom mörk matta där man varken ser svarta eller beiga hund- och katthår alltför mycket! Vårt stora soffbord i trä, som jag älskar för att det är stort och praktiskt, och faktiskt gammalt och fint! Våra trägolv där man inte ser grus och damm förrän det är en smärre sandlåda och man möter dammtussar stora som våra chihuahuor! Kvar är fönster som behöver skrapas och målas, och om det regnar gör det inte så mycket för man ser ändå inte särskilt mycket genom dem just nu! 

Det slår mig att det gör egentligen inte så mycket att jag inte har det där vackra vita drömhemmet! För jag älskar vårt hus och det hem det håller på att bli – brunt, grått, svart eller vitt….det viktiga är att vi trivs och mår bra här! Och jag älskar våra fyra smutsgrisar till hundar – för de är lyckliga hundar som får springa i naturen och älskar att ta sig fram över stock och sten! Och vi har en nöjd katt som kan ta sina rundor runt sitt stora skogs- och åkerrevir! Och jag kan njuta av alla dessa vackra inspirerande hem som människor bjuder in mig till på Instagram! Ibland får jag en idé som kan funka även hos oss, och ibland kan jag drömma mig bort till den tid när vi inte längre har en massa hundar och katter…..ehhh…och inse att det aldrig kommer att hända! Men jag har i alla fall fått mitt drömhus! Mina drömmars lantkök med diskbänken vid fönstret (som förhoppningsvis blir putsat nån gång…)! Rum med mycket rymd och plats för stora bokhyllor och möbler! Med öppna ytor och funktion för både vardag och fest! Jag har fått mitt drömhem! Det råkade bara få lite andra färger än vitt!! 

Till alla er som inspirerar mig på Instagram och bloggar; tack för att ni finns och för att jag får njuta av era underbart vackra hem!! 💕

Till oss andra, som skulle vilja ha ett vackert vitt hem, men av olika anledningar inte kan ha det: vi kanske inte har vita hem, men bara vi har hem vi mår bra i, så får de ha vilken färg de vill!! 😊 💕

Ha en skön kväll där du befinner dig! Och kom ihåg, att drömmar kan bli verklighet, men det är inte alltid de blir det på det sätt vi har tänkt oss!! Så sluta aldrig drömma!! ❤️❤️❤️

Kramar Catharina 💕





Kommentera

