Vad väljer vi att se?

Titta på den här bilden!



Vad ser du?

Igår satt jag och fikade vid vår Lillskola! Det är den bästa läplatsen och där är det sol hela dagen! Jag satt och njöt av solen och den underbara utsikten vi har över vår lilla ”dal”, där hästarna går och betar på kullarna som håller på att bli gröna, och där björken snart har slagit ut!!

Mitt i mitt synfält står…..en stor ful grön container! Fast jag valde att inte se den, utan det som låg bakom och runtomkring – det vackra och härliga! Men jag kunde lika gärna ha stirrat mig blind på containern och inte sett något annat eftersom den står mitt på gården och är illgrön – svår att missa helt enkelt! 

Jag tänkte på att sådär är det med många saker i livet! Vad väljer vi att se?! Jag kan välja att se min utmattning och det jag inte kan göra, eller så kan jag välja att se det jag faktiskt kan göra och glädjas över det! Jag kan välja att se att vi har ett vindkraftverk som är superfult och som stör utsikten, eller kan jag välja att se skogen och ängarna! Jag kan välja att se människor i min omgivning som tar kraft och energi från mig, eller kan jag välja att se de som ger mig kraft och energi! Jag kan välja att se allt det som är kvar att göra på vårt hus, eller kan jag välja att glädjas över allt det vi redan har gjort!

Vi har alla sett de där bilderna där en del ser en vacker kvinna och andra en groda, och det är väl lite samma sak tänker jag! Vi ser olika saker beroende på vad vi har med oss och hur vi tänker kring livet. En del människor har förmågan att se det vackra även i det fulaste, och andra kan verkligen inte se förbi det fula som för dem skymmer det vackra. 

Men jag tror att vi kan öva oss på vad vi ser! Jag tror att vi kan öva upp förmågan att se det som är bra, det som är positivt, det som är vackert! Inte så att vi ska låtsas att det andra inte finns, för så ser inte livet ut, men många gånger fokuserar vi på fel saker och missar poängen eller missar – livet! 

Jag har mött människor som bara kan se det som är dåligt i deras liv, som bara fokuserar på det svarta och mörka. Jag har också mött människor som har det superjobbigt, som lever med sjukdom eller under svåra förhållanden, men som har en oerhörd förmåga att se det positiva, att se det lilla lilla ljuset i mörkret! De som har den förmågan – medfödd eller uppövad – mår bättre än de som bara kan se det mörka, även om vi som står utanför kan tycka att det borde vara tvärt om!! 

Jag önskar oss alla att vi kan se och glädjas över det fina, det vackra, det positiva – även om det är aldrig så litet!! 💕 

Vad ser du – i ditt liv och runtomkring dig? Ser du en ful grön container, eller ser du den vackra utsikten?

Kramar Catharina ❤️





Kommentera

