Boka tid med dig själv

Idag är det bara jag hemma! Ja, och hundarna förstås! Ute öser regnet ner och jag sitter i soffan med min kaffekopp och fyra sovande hundar runtomkring mig! Det känns som om det var väldigt länge sedan det bara var jag hemma. Och jag reflekterade i förmiddags över hur skönt det är! Jag älskar verkligen att vara med min familj! Och jag tycker om att ha släkt och vänner på besök – många runt bordet, skratt och prat, gemenskap och samtal! Men idag blev jag påmind om hur viktigt det är för mig att också få vara ensam! 

Alla människor har olika behov av ensamhet. För en del är det lika med tråkigt, fruktansvärt, jobbigt. För andra är det livsviktigt! För att orka, för att ladda, för att landa! Att få vara bara med sig själv, utan krav på att vara social, på att föra samtal. Det har alltid varit viktigt för mig, men det är egentligen först de senaste åren som livet har sett ut på ett sådant sätt att det är möjligt att få den tiden utan att planera in den! Som när barnen var små, jag jobbade heltid eller pluggade, skulle se till hus och hem….. Då gällde det att planera in tid med mig själv! Streck i kalendern som inte fick bokas till annat! Det funkade…..ibland! För det händer ju att saker inte blir som man tänkt, och att det faktiskt inte går att säga ”nej, jag har egentid”! Men det är bara riktigt viktiga saker som får störa den där egentiden! Som ett sjukt barn eller annat sånt som ingen annan kan ta hand om – på riktigt ”ingen annan”….. inte bara i mitt huvud, för att jag tror att jag är ”oumbärlig”….. Det är vi egentligen väldigt få gånger! För det mesta kan någon annan rycka in ett tag – passa ett sjukt barn, laga maten, köra bilen till verkstaden….. 

Numera är min tid med mig själv oerhört viktigt! Och sedan jag blev sjuk i utmattningssyndrom är den ännu viktigare! Jag bara måste ha mina vilodagar, mina egendagar! Om så bara för att sitta och hänga i soffan!! 

När jag tänker efter så kanske det är så att om jag redan för flera år sedan hade prioriterat min egen tid högre, varit bättre på att ta den och hålla den, så hade jag kanske inte fått utmattningssyndrom! Kanske… Det är många faktorer som samspelar till att man blir sjuk, men att vara dålig på att ta hand om sig själv – prioritera sig själv – är ett tungt vägande faktum! 

Därför försöker jag säga till alla – till dig – ta hand om dig själv!! ❤️ För att orka räcka till för andra, för annat, så måste du ta hand om dig själv, prioritera dig själv – ofta! Det behövs inga långa stunder, inget märkvärdigt, men se till att boka tid med dig själv! Tid då du kan ”bara vara”, då du får pyssla om dig själv, fråga dig själv hur du mår och hur du har det! Allt det där som vi är så bra på att ge andra, fråga andra! Men den viktigaste människan i ditt liv är du!! Så behandla dig själv så som du vill att andra ska behandla dig!! Med kärlek, omtanke och omsorg!! ❤️❤️❤️

All kärlek till dig! ❤️

Kramar Catharina





Hemligheten är att behandla sig själv som om man vore perfekt trots små skavanker här och där!! ❤️



Kommentera

