Att få komma till ett avslut

Igår fick jag en faktura på mailen. Den var från vår snickare. På den stod det; 

  • Slutfaktura El
  • Slutfaktura VVS
  • Slutfaktura Målning
  • Slutfaktura Golvslipning

Det kändes så skönt! Slutfaktura – det betyder att saker håller på att avslutas! Att den här etappen av renoveringen är i slutfasen! Att vi snart kan placera lånen, få allt på plats och koll på läget! Jag kände en sån skön känsla – vi kan avsluta! 

Jag tänker att det är så viktigt att få avsluta saker – att få ett avslut! Markera på något sätt att en fas är över! Det handlar inte bara om renovering, utan om väldigt många saker i livet. Jag tror att det är viktigt för oss att få avsluta på ett sätt som gör att vi kan lämna och gå vidare!

Det finns så många olika situationer där vi behöver avsluta – när vi slutar på ett jobb, när vi flyttar, när någon dör…. När någon eller något försvinner ur vårt liv på ett eller annat sätt. Då behöver vi få ta avsked, få avsluta, få lämna, få markera ett slut! Om vi inte får eller kan göra det så känns det oavslutat på något sätt. Jag tror att det är svårt att lämna och gå vidare om vi inte får avsluta – oavsett det handlar om relationer, jobb, hus eller något annat! Då finns det där oavslutade kvar hos oss och stör eller förstör för oss på vår fortsatta livsvandring! 

Hur vi avslutar saker, hur vi vill markera ett avslut, är nog olika för olika människor och i olika situationer! Det går nog inte att säga hur någon annan ska göra det! 

För mig är slutfakturan ett konkret bevis på att vi har kommit till ett avslut i just den här processen! Nu kan vi gå vidare med nya planer och drömmar! Så småningom! 

Imorgon betalar jag slutfakturan , och sedan ska vi vila i, och njuta av, det här härliga som har kommit ut av allt den här vinterns och vårens arbete! Det har varit värt varenda arbetstimme och varenda krona det har kostat!! 

Så oavsett vilka situationer det handlar om där du måste, behöver och ska avsluta något, så önskar jag dig att du kan få avsluta på ett sätt som hjälper dig att lämna och gå vidare! En del saker bär vi med oss länge eller alltid, även om vi har fått avsluta det – men jag tror ändå att det är lättare för oss när vi har fått markera ett avslut på något sätt! ❤️

Nu ska jag strax avsluta den här dagen, men först ska jag dricka en kopp ingefärste! Sov gott alla fina, när det blir dags för det! ❤️





Kommentera

