Kaos och frid

  
Just nu ser vårt hus ut som ett katastrofområde! Eller nja…..det beror ju på vad man definierar som katastrof! Men just nu, i mitt liv, känns det som ett katastrofområde!! Efter sex månader med husförsäljning, flytt och ett hus som mestadels var ett renoveringsobjekt, och sedan sex månaders renovering så längtar jag bara efter ordning och reda! Lugn och ro! Balans och harmoni! I mitt hem!

Just håller vi på att flytta in i bibliotekt – fast först ska jag måla bokhyllorna, så det lär dröja ett tag till innan där blir ordning och böckerna kan få komma ut ur sina kartonger. Idag har vi flyttat kontoret till vårt gamla sovrum! Det kommer att bli så bra när det är färdigt! Men än så länge är det rörigt – både där kontoret var och där det ska vara… 

Medan jag höll på att flytta saker hittade jag en berättelse som heter ”Sann frid”! Den handlar om en kung som utlyste en tävling. Den konstnär som kunde måla en tavla som föreställde sann frid skulle vinna.

Det kom in många bidrag till tävlingen, men efter att ha studerat tavlorna länge valde kungen mellan två tavlor. Den första var en vacker bild av ett berg vid en sjö. De snöklädda bergen stod i vacker kontrast mot den blå himlen, berget och träden speglade sig i den kristallklara sjön. Kungen tyckte mycket om tavlan, men den var inte en självklar vinnare.

Den andra tavlan var helt annorlunda. Den förställde ett brusande vattenfall, där vattnet störtade ner längs en bergvägg. Himlen var mörk av moln och gav intryckt av att ett oväder var på väg. Men den som tittade riktigt noga upptäckte att alldeles i kanten av de nedstörtande vattenmassorna, på en utskjutande klippa i bergväggen, hade konstnären målat en fågel i sitt bo. Fågeln låg trygg, trots dånet runtomkring. 

”Det här är den vinnande tavlan” sa kungen. ”För sann frid är inte frånvaro av storm. Sann frid är att hitta lugnet mitt i stormen.” 

Sann frid är inte frånvaro av storm. Sann frid är att hitta lugnet mitt i stormen.”

För en del människor ser kanske livet ut som den första tavlan; inga mörka moln, inga stormar. En ganska rak och lugn väg genom livet. Men för de flesta av oss ser nog livet ut som på den andra tavlan; med en krokig väg, där det kan både storma och dåna.

Det kan kännas jobbigt och svårt – rörigt och oroligt – men det är inget konstigt för det är så livet är; ibland enkelt, ibland svårt! Konsten är att vara som fågeln i sitt bo. Den har hittat den lugna punkten mitt i allt kaoset runtomkring. En plats där den kan vila och känna sig trygg. 

Var hittar du din lugna plats? Var finns lugnet i stormen för dig?

Jag försöker hitta friden i mig själv! I mitt inre rum, dit jag kan gå när det stormar runtomkring. Då kan jag klara stormen, jag kan hantera oron och röran! Visst har jag fysiska platser dit jag går för att hitta lugnet och friden – ån är en sådan plats, kyrkan en annan! Naturen, vår trädgård och vårt hem! Men den viktigaste platsen bär jag alltid med mig, i mig själv – att kunna landa och vara närvarande i mig själv! Kanske är det till och med så att vi behöver kaos, behöver stormen, för förstå vad frid är….

Sann frid är inte frånvaro av storm. Sann frid är att hitta lugnet mitt i stormen!

Jag önskar dig sann frid och att du kan hitta lugnet mitt i stormen oavsett hur ditt liv ser ut!! ❤️

Ha en fin kväll där du befinner dig i livet!! ❤️

Kramar Catharina

   
   

Kommentera

