Det som gör mig arg, förbannad och skogstokig just nu

Det här inlägget skriver jag inte för min egen skull! Det handlar om mig, men jag tänker på så många andra… Det handlar om något som gör mig arg, förbannad och skogstokig!

Sedan jag tog studenten har jag antingen pluggat eller jobbat. Jag har aldrig varit arbetslös, varit sjukskriven några kortare perioder under mitt vuxna liv, men inte förrän nu under så lång tid. Jag har varit med i samma fackförbund och a-kassa sedan slutet på 80-talet. 

Sedan jag blev klar med min utbildning år 2000 har jag haft fast anställning, eller tillsvidareanställning som det heter. Hösten 2012 blev jag sjukskriven för utmattningssyndrom. Det är klart att det påverkade familjens ekonomi att jag fick ut mindre per månad, men det var ingen kris. Efter ett år försvann extra ersättning från facket, och sjukersättningen sänktes. Ja, det är ju så det är! Klart att det ytterligare påverkade vår ekonomi. Men det gick det med!

Sedan november 2014 arbetstränar jag och längtar efter att kunna börja jobba! Men det går väldigt långsamt, och det har blivit ett par bakslag. Än så länge är jag upp i fyra timmars arbetsträning….per vecka…. 

Den 21 mars i år hade jag nått ”den bortre tidsgränsen” som man gör (än så länge) när man har varit sjukskriven i 2,5 år. Då skrevs jag in på arbetsförmedlingen, men det betydde ingen förändring i arbete för mig, utan jag fortsatte med arbetsträningen som jag redan hade. Förändringen ligger i att under de tre månaderna som man är ”utförsäkrad” kommer ersättningen från a-kassan istället, och blir ytterligare några tusen kronor lägre än sjukersättningen. 

Ja, det är klart att det påverkar ekonomin i allra högsta grad! Men det måste ju gå! Vi har ju inget val!

Den 21 mars fick a-kassan mina papper. Idag är det den 14 maj, och jag har fortfarande inte fått något besked om vilken dagpenning jag ska få under dessa tre månaderna.

Först skulle a-kassan ha intyg på mina tolv senast arbetade månader innan jag blev sjukskriven. Sen hände ingenting på tre veckor. Därefter fick jag ett brev att eftersom jag hade varit sjuk ett par gånger under de tolv månaderna (som de flesta människor är på ett år) så behövde de intyg på att jag hade haft sjuklön under de dagarna, och om jag hade fått sjukersättning från försäkringskassan så behövde de intyg på det också. Och jag undrar…..är det inte självklart att jag har haft sjuklön när jag var sjuk? Jag har haft fast anställning de senaste 15 åren – då har man väl alltid sjuklön, antingen från arbetsgivaren eller försäkringskassan? 

Just nu får jag lägsta ersättningsnivå – den man får om man inte har haft någon inkomst innan man blev sjuk eller arbetslös – vilket är 149kr/dag. Det får jag tills man har beräknat min egentliga ersättningsnivå. Det är klart att det påverkar vår ekonomi…. 

Nu kommer jag till det som gör mig arg, förbannad och skogstokig!! Jag tänker på alla dem som blir sjukskrivna, och når den bortre tidsgränsen, som är ensamstående, som är låginkomsttagare, som har en respektive som är arbetslös eller sjukskriven, som inte har något socialt nätverk som kan stötta och hjälpa!!! 
Vi har inga småbarn, vi kan kanske dra in på något tills mina pengar kommer, men även männskor som blir sjukskrivna har ett hem, kanske ett hus och en bil, har fasta utgifter och ett liv som ska levas! Hur ska man klara det när alla ev. extraresurser och buffertar är slut? (Vilket de är för de flesta efter 2,5 års sjukskrivning…) Hur blir man frisk om man dagligen ska oroa sig för om pengarna ska räcka eller om man ska kunna ge barnen mat ikväll? 

Ja, vi har det fantastiskt bra i vårt land! Jag har dessutom haft turen att få möta underbara läkare, handläggare, terapeuter, arbetsgivare osv! Jag kan inte säga något dåligt om systemet – förrän a-kassan tog över….. Och de ska väl finnas där för min skull? Jag har betalt för deras tjänster i 25 år, och aldrig tidigare utnyttjat dem…. 

Mina handläggare på FK och arbetsförmedlingen säger att de aldrig tidigare hört att det har strulat med övergången till a-kassa. Jag hoppas att de har rätt!! Jag hoppas det för alla dem som överhuvutaget inte har någon marginal alls! För alla dem som inte hade någon marginal ens innan de blev sjukskrivna! Jag hoppas att jag bara har råkat hamna mellan stolarna, eller, efter att ha haft tur i 2,5 år, slutligen har haft otur med just detta! Jag hoppas att det är så….. 

Nu ska jag släppa detta för ikväll, och njuta tillsammans med min familj! Jag önskar er alla en skön kväll! Och jag önskar mig själv att jag aldrig ska förlora perspektivet på hur bra jag faktiskt har det – jag har en familj som jag älskar och som älskar mig! Endast det kan man inte överleva på, men det är en oerhört viktig del av livet!! ❤️

Kramar Catharina ❤️

   
   

2 reaktioner på ”Det som gör mig arg, förbannad och skogstokig just nu

  1. Hej!
    Vill bara säga att jag känner med dig. Slåss själv med A-kassan just nu… Efter att återigen blivit arbetslös, sen två och en halv månad och inte fått ersättning från dom än… Fast där har även AF stor skuld till… Jag vill dock inte dra hela min historia offentligt, men bara ge dig min empati och medkännande genom att säga att jag vet hur det är att slåss mot dessa myndigheter även om vi inte upplever samma sak. Guds välsignelse till dig och jag hoppas det löser sig på bästa sätt!

    • Tack Christina! 💕 Det är så tråkigt att det ska behöva vara så! Oavsett varför man behöver a-kassa så har man ju tillräckligt att oroa sig för ändå, utan att behöva oroa sig för om och när pengarna kommer! Hoppas att det löser sig för dig snart!!

Kommentera

