Jag skulle inte säga att jag är gammal….

Jag skulle inte säga att jag är särskilt gammal. Det beror naturligtvis på vem man frågar, men sett ur ett livsperspektiv tycker jag inte det. Om jag får leva ungefär lika länge som min farfar som blev 100 år, eller som min morfar, som fyller 95 år till sommaren, så har jag bara levt halva mitt liv! 

Men jag är ändå tillräckligt gammal för att reflektera över livet – det jag har levt och det jag lever! Jag är tillräckligt gammal för att kunna se tillbaka och känna att en hel del är jag väldigt nöjd med, och en del skulle jag ha gjort annorlunda om jag hade vetat från det jag var sådär 20 år och uppåt, vad jag vet idag! 

För det första skulle jag tagit livet på lite mindre allvar!! Inte så att livet inte är på allvar, eller inte är viktigt nog att tas på allvar – tvärtom har vi bara ett liv som vi helt allvarligt har till uppgift att göra det bästa av – utan jag skulle lekt lite mer och inte sett livet som en uppgift jag skulle lösa på rätt sätt! För i livet finns det inget rätt eller fel – livet ska levas så att vi fyller det med sådant vi tycker om och mår bra av! 

Livet är inte ett mattetal som man kan räkna ut på rätt sätt eller på fel sätt – det finns miljoner olika sätt att leva livet, och bara jag kan veta vad som är rätt för just mig! Kanske behöver man bli lite äldre för att veta vad som är rätt för just mig – men jag skulle ha gjort mer av det jag ville göra och mindre av det jag trodde att jag förväntades göra! 

För det andra skulle jag ha älskat mig själv mer! Kanske behöver man bli lite äldre också för det….eller i alla fall en del av oss behöver det…. Men jag skulle ha älskat mig själv så som jag var, redan då! För jag gillar verkligen den tjejen som jag var då – men hon hade lite svårt att gilla sig själv periodvis! Som tur är har det blivit bättre med åren och med erfarenheten, men jag önskar att jag redan då hade litat på att jag dög – precis så som jag var! Att jag hade vågat tro mer på det än att försöka vara någon som jag trodde att jag förväntades vara!!

För det tredje skulle jag ha varit mindre lösningsfokuserad och mer närvarande i nuet! Det kanske inte är en motsägelse, men för mig har det varit det ibland. Hur löser jag detta för att det ska bli så här längre fram? Istället skulle jag lite oftare ha tänkt: ”nu blev det så här den här gången” och vilat i det! För det betyder ju inte att det skulle bli så varje gång! Göra mig mindre bekymmer, oroa mig mindre och glädjas mer över stunden och över det jag hade!! 

Allt det där har jag – vilket jag är oerhört tacksam för – lärt mig med tiden! Och kanske är det som sagt så att en del saker behöver lite tid och erfarenhet för att landa, för att man ska inse vad som är viktigt, vad som är mindre viktigt och vad som är helt oväsentligt för ens fortsatta liv! Om en del saker kan jag tänka nu ”varför lade jag så mycket energi på det? Det spelar ju ingen som helst roll nu – flera år senare!”
Så jag tror att jag, och många med mig, behöver lära oss att tänka ”vad spelar detta för roll om två år, fem år, tjugo år?”…… En del saker behöver vi tänka perspektiv på, för att inse att vi borde lägga vår energi på andra saker!!

Idag försöker jag lägga min energi på relationer som är viktiga för mig! Att vårda och ta hand om de relationer och människor som är viktiga för mig i mitt liv! För att leva och omge mig med människor jag älskar och tycker om är det som ger mitt liv mening och kvalitet! Att leva tillsammans med människor vi älskar är inget projekt vi ska lösa – det är en resa vi ska dela och njuta av! ❤️

Jag skulle inte säga att jag är särkilt gammal…..men tillräckligt gammal för att ha lärt mig av mina erfarenheter vad som är viktigt i mitt liv!! ❤️ Om jag får leva lika länge som min farfar eller morfar så har jag halva livet kvar att leva så som jag vill!! 😊 Men det vet vi ingenting om så jag tar vara på de stunderna jag får och de människor jag älskar! ❤️

Jag önskar oss alla att vi inte ska ta livet på allt för stort allvar, men ta de människor vi lever med på allvar!!  Jag önskar dig att du kan se ditt liv som en härlig resa där vi får ta problemen efter hand som vi möter dem, men fokusera på att njuta av resan – precis där vi är! 

Ha en fin kväll där du är på din resa genom livet! ❤️

Kramar Catharina 💕

   
   

Kommentera

