En plats att kalla hemma

Som en del av er vet så är det nu ungefär ett år sedan vi tog vårt pick och pack och lämnade det hus vi hade bott i under många år, den stad jag hade bott i under hela mitt liv och den gamla invanda vardagen, för att flytta in i den gamla skolan där mer än halva huset var i stort behov av ombyggnad och renovering, till en bygd och en by där vi inte kände någon! Det kan ju vara ett vågspel….. För antingen trivs man eller längtar man tillbaka! 

Ikväll körde jag upp till byn för att hämta D och J som kom med tåget från jobb och skola! På väg upp till byn funderade jag över just det här med flytten och att känna sig hemma på ett nytt ställe, i en ny by, en ny bygd. Vi älskar att bo här! Inte bara för att vi har ett fantastiskt hus och bor i en underbar miljö med naturen både i, och precis utanför trädgården. Vi trivs med byn, med bygden runtomkring och med städerna vi har i närheten! 

Det jag funderade på var om det spelar roll att vi kan relatera till byn, till platser runtom i trakten, till vägar, stigar och byar, till skogar, sjöar och havet! 

Jag har mina rötter här! När jag kör in i byn ser jag huset där min farmor och farfar bodde, och parken där jag och min bror brukade leka när vi var på besök. Jag ser skolan där min farfar har jobbat och som min pappa har vuxit upp i närheten av. Jag handlar i butiken där vi alla somrar under min uppväxt handlade när vi bodde i min farbrors stuga här i närheten. Jag ser kyrkan och kyrkogården där mina farföräldrar och förfäder är begravda. Runt om i trakten finns gårdar och torp där mina förfäder har bott långt tillbaka i tiden. När jag kör till jobbet passerar jag vägen till stugan där jag lekte hos min mormor och morfar, och husen där de har bott under olika perioder i mitt liv. Jag kör till staden där min mamma växte upp.

Jag har aldrig bott här! Inte ens i närheten! Men ändå känner jag mig hemma här! Jag kan känna samhörighet, och jag kan känna att jag hör hemma här – trots att jag hela mitt liv har bott någon annanstans! Det är förunderligt på något sätt! Att kunna känna sina rötter – att känna sig rotad, trots att jag personligen inte har rotat mig här förrän nu! Det är en häftig känsla!

Kanske är det därför det har varit så lätt att landa här, att rota sig här och att älska att bo på den här plätten i världen?! För att jag kan relatera till olika saker runtomkring mig, för att jag har minnen både här och där i krokarna häromkring?! Jag vet inte… Men jag tror att det är något inbyggt i oss människor – att det känns tryggt att kunna relatera och känna igen! Vi behöver kanske äventyr och nya upplevelser, men jag tror att vi behöver någonstans där vi är hemma! Någonstans där vi kan landa, känna igen, känna oss trygga. Var den platsen är och hur den ser ut är nog olika för olika människor, men någonstans behöver vi veta att vi är rotade – om så bara för en stund! 

För mig är rötter viktigt och intressant – att höra ihop med människor och platser som faktiskt har varit med och format oss till dem vi är! Det är fascinerande! Och kräver ett alldeles eget inlägg – så det får bli en annan dag!! 😊

Jag önskar dig att du har en plats där du kan känna dig rotad, trygg och där du mår bra av att vara!! ❤️ Jag önskar dig en plats att återvända till när du behöver känna samhörighet och hemkänsla! ❤️ Jag önskar dig en plats att kalla hemma, en plats att längta till! ❤️

Kramar Catharina 💕

  
   

2 reaktioner på ”En plats att kalla hemma

  1. Vi som en gång lämnade den bygd Du så fint beskriver gjorde det av samma skäl som utvandrarna lämnade sin bygd en gång. Vi kan nog också känna en längtan tillbaka…..men allt har sin tid. Det gläder mig speciellt att Du/Ni har hittat hem. Det är som Du skriver många faktorer som gör känslan av ”hemma”. Att barndomsminnena bidragit till detta är gott att veta. / kramar d.ä.

    • Tur att ni inte följer utvandrarna så tillvida att ni aldrig återvänder!! 😉 Och jag tänker att det är bra att vi flyttade för då får ni anledning att komma tillbaka på besök till den gamla hembygden oftare än tidigare!! 🙂 ❤

Kommentera

