Duktighetssyndrom – en folksjukdom 

  
Äntligen en hel dag hemma!! Även om jag bara arbetstränar ett par timmar/dag, två-tre gånger i veckan, så är det numera ett projekt för mig bara att göra mig i ordning och komma iväg! Och även om jag ska göra något härligt, mysigt och roligt, som igår, så tar det lika mycket energi som att göra tråkiga, jobbiga saker! 

Så idag gör jag något som inte huvudet behöver lägga sig i, och som ger mig träning i att inte vara duktig…. Jag målar bokhyllor! 

Jaha, tänker ni, på vilket sätt ger det någon övning i att inte vara duktig? 

Jag har inte bara Utmattningssyndrom! Jag har även Duktighetssyndrom! Det är jag knappast ensam om! Alla som har Duktighetssyndrom har inte utmattningssyndrom, men de flesta av dem som får utmattningssyndrom har Duktighetssyndrom!

Hur Duktighetssyndrom yttrar sig är olika från person till person, beroende på vad vi har med oss i vårt bagage och hur livet har sett ut och har format oss! För en del handlar det om att vara bäst, att vara bättre än andra. För andra, för mig, handlar det om att vara bättre än mig själv – att alltid prestera lite bättre, lite mer, än förra gången eller än vad som krävs. I båda fallen handlar det om att lägga ribban högre än vad som behövs, om att pressa sig lite till, om att göra lite mer än nödvändigt. 

Efter 2,5 års sjukskrivning frågar jag mig vad jag har vunnit på att vara duktig. På att ta ut mer av mig själv än vad som krävdes. Ingen tackar mig för det idag – allra minst jag själv. Troligtvis spelar alla dessa duktighetsgånger ingen som helst viktig roll i mitt liv nu. Mer än att jag tog ut mer energi än jag hade på kontot. Bara lite och lite åt gången. Oftast har det inte märkts vid varje tillfälle då jag har tänjt på min gränser, men om man tar ut lite för mycket under lång tid så blir det till sist minus på kontot! 

En del saker i livet kan vi inte påverka! De måste vi bara vara i eller hantera, men jag tänker att om jag inte hade försökt vara så himla duktig hela tiden så skulle det blivit annorlunda! Att vara ensamstående med barn och hus och samtidigt plugga och börja jobba – det är tufft, det gick inte att förändra. Men jag tänker idag att jag kunde förändrat mitt förhållningssätt! Släppt på mina egna krav, inte försökt göra mer än bra i skolan och på jobbet, och låtit bli att försöka vara en bättre mamma än vad mina barn krävde! Ingen annan än jag ställde kravet på mig att vara lite bätte, göra lite mer…. 

Ibland ser och hör vi, eller gör det själva, att man driver med mäns oförmåga till simultankapacitet. Vi lyfter gärna fram den förmågan som en fantastisk egenskap, och som en brist hos dem som inte har den. Nu finns det många män som har en grym simultankapacitet, och kvinnor som inte har någon. Men jag funderar på om det verkligen är en sådan fantastisk förmåga som vi vill göra den till? Visst är det ibland bra att kunna göra flera saker samtidigt; det är ju smidigt om man kan sätta på kaffet och föra ett samtal samtidigt, eller att kunna ha överblick på trafiken när man kör bil! Men hur ofta är det livsnödvändigt att prata i telefon samtidigt som man skriver ett mail? Eller att titta på tv samtidigt som man matar sitt barn? Eller….. Ja, du har säkert en hel massa egna exempel!! Hur ofta måste vi göra flera saker samtidigt? 

Vår hjärna är inte skapt för det, vilket leder till att i längden blir den stressad och vi mår inte bra! Har vi otur, och duktighetssyndromet förstärks av stress av olika slag, så trillar vi ner i utmattningsgropen till sist! Och vem har då nytta av att vi har gjort femton saker samtidigt? Så jag har kommit fram till att simultankapacitet är bra i små doser, men kan oftare sätta krokben för oss än vara en hjälp!

Så nu tillbaka till mina bokhyllor! De hjälper mig att öva på att inte vara duktig! För några år sedan hade jag målat alla sex bokhyllorna på samma dag – om jag så skulle ha målat till kl fem på morgonen! För ett påbörjat projekt skulle avslutas. Nu övar jag på att måla lite åt gången! Kanske en hylla, eller en och en halv (det sitter långt inne – att bara göra en halv hylla klar!!!) Till min hjälp har jag en kropp och ett huvud som säger ifrån när det är dags för paus, eller dags att avsluta för dagen. Men det hjälper ju bara om man lyssnar på sin kropp! Det kan jag tacka Basal kroppskännedom och Mindfullnessövningar för att jag har blivit bättre på! Och utmattningen – för när man väl sitter där i gropen så har man inte så mycket annat val än att börja lyssna…..men det gäller ju också att fortsätta lyssna och faktiskt ta hänsyn till det kroppen säger! 

Om jag hade er fina läsare framför mig så skulle jag ha frågat hur många av er som lider av Duktighetssyndrom! Och jag tror att det skulle vara några stycken…. Till er vill jag säga; det är aldrig värt det!!  Fast det vet ni kanske redan! ❤️ 

Till er alla vill jag säga det jag har sagt massor med gånger; var rädd om dig! Du har bara ett liv och det är nu! Ingen tackar dig för att du låter bli att leva så som du vill leva det bara för att du ska vara duktig! Ingen kan skapa en ny början på sitt liv, men alla kan börja idag och skapa ett nytt slut! ❤️

Gör en sak i taget och tänk på vad det är du gör! Då är du närvarande i det du gör och i slutänden tror jag att vi hinner med mer om vi gör en sak i taget och fokuserar! Framför allt kommer vi att komma ihåg vad det är vi gör – för de gånger vi inte fokuserar, eller när vi gör en massa samtidigt, så vet vi nog ofta inte vad det är vi har gjort! Och vem vill komma på i slutet av livet att vi har missat hela livet för att vi aldrig var närvarande utan fokuserade på att vara duktiga och hinna så mycket som möjligt? 
Lev livet så som du vill leva det! Fyll det med sådant som är viktigt för dig! Även när det är tufft och svårt så finns det små saker att glädjas åt och njuta av!! ❤️❤️❤️

Ha en skön fredag alla fina! 💕

Kramar Catharina

   

 

Kommentera

