Att se det uppenbara

Det finns två saker jag saknar från vårt gamla hus; växthuset där pelargonerna fick bo varje vår och sommar – min lilla oas! Och vår trädgård – uppvuxen och ”inredd” under många år! 

Här har vi en fantastisk trädgård på ca 9000kvm! Under många år sköttes inte trädgården utan fick växa igen med sly och ogräs. De förra ägarna rensade upp den ena delen av trädgården – den runt vårt hus – så det är nu gräsmatta, en ekdunge, och klipphällar. Den andra delen, som jag kallar gammelträdgården, är bakom vår gula Lillskola, och den ska få kärlek och omsorg i sinom tid! Där är det fortfarande igenvuxet. 

Det jag saknar här är blommor! Vi tog med en ros som är speciell för mig, en ljuvlig Ingrid Bergman som har flyttats ett antal gånger under åren, men som troget blommar med stora mörkröda blommor varje år!! Den tog sig även efter den här flytten och vi ser fram emot de ljuvliga blommorna! Men jag saknar pioner, fler rosor, lavendelhäcken, forsythia, våra vita syrener, klematis, kaprifol….. Ja jag kan hålla på ett tag till!! 

Idag tog jag en runda i trädgården för att njuta av all den vackra grönskan! Och jag som har sagt att vi inte har så mycket blommor hittade en hel del! Inte det jag saknar, men en massa andra vackra blommor! Självklara, och kanske därför osynliga för mig!

Det här är vad jag upptäckte:

Jordgubbarna på väg   
Aklejan

  

Vårt nyplanterade äppelträd

  

Hallonen

  

Gullvivorna 

  

Taklöken

  

Funkian på väg att blomma

  

Den vackra rabarbern

  

Ekarna som precis har vecklat ut sina blad

  

En självsådd pensee

  

Ljuva lavendel

  

Vinrankan

  

Maskrosorna

    

Sirligt skira bräken

  

Vacker, men för mig utan namn (någon som vet?)

  

Älskade syren

  

Söta teveronika

 

 Ibland glömmer vi att se det uppenbara för att vi söker efter något som inte finns! Det gäller ju inte bara trädgård och blommor utan i allra högsta grad i livet!! Ibland missar vi det uppenbara för att vi söker efter något annat! 

Kanske behöver vi öva på att se det vi har mitt framför ögonen, istället för att ha blicken riktad mot horisonten! 

Jag önskar er alla en skön kväll! Njut av det du faktiskt har omkring dig! ❤️❤️❤️

Kramar Catharina

Jag älskar de flesta blommor och växter, men bland de mest underbara är liljekonvaljerna! Idag fick D en orkidé och en underbar bukett med liljekonvaljer när han avtackades på jobbet!! De förgyller nu vårt kök med doft och fägring!!

  

2 reaktioner på ”Att se det uppenbara

  1. Kom att tänka på talesättet att *man ser inte skogen för bara träd*…. Det är så lätt att missa det vi faktiskt har och ägnar tid och energi åt att sakna det som inte längre är. ♥. Liljekonvaljer är ljuvliga, måste bara berätta att maken min kom hem i fredags med en bukett som han plockat på väg hem efter jobbet 😉
    Sen tror jag att de vita blommorna heter Lundarv ….men är inte helt säker 😉
    Ha en fortsatt skön kväll. Kram ♥.

    • Ja det är så sant! Det som har varit kan vi ju inte göra något åt, så då är det ju bättre att börja idag och se det vi har!! 💕
      Gullig man du har! Sånt uppskattas!! ☺️
      Ska kolla det där med Lundarv! Vi har massor med sådana här! Tack för tipset!! 😊❤️ Kram

Kommentera

